Allehelgen er andet end halloween - indremission.dk
Allehelgen er andet end halloween

01.11.2019

Allehelgen er andet end halloween

Vi vil fejre livet og troen i stedet for at dyrke døden og angsten




Halloween har her til lands tiltrukket sig stigende opmærksomhed de sidste tyve år, hvor denne amerikanske folkereligiøse fest har vundet indpas i dansk kultur. Halloween blander den kirkelige allehelgen sammen med gamle keltiske og hedenske traditioner og fejres aftenen før allehelgensdag, ”All Hallow’s Eve”.

    Fejringen af allehelgen er sket siden indførelsen som helligdag ca. år 610. Det nye med halloween består mere i, at man dyrker de døde på en ”uhyggelig” hyggelig måde. Man gør det alvorlige til underholdning og holder døden og de døde på afstand med sjov. Det kristne islæt ved fejringen er forsvundet, og halloween er mest af alt blevet en børnefest uden religiøst indhold.

Handler mere om livet end døden

Men lad os ikke miste blikket for, hvad allehelgen i virkeligheden skal minde os om. Allehelgen handler nemlig ikke om at dyrke de døde på nogen måde, men mere om at fejre livet i troen på Kristus. Derfor er denne helligdag for mange kristne en særlig højtid. Udover at mindes vores kære, som vi for nyligt har mistet, mindes vi også de kristne, som gennem tiderne har vidnet om deres tro på Jesus og vist vej til livet med ham.

    Dagen var oprindeligt netop tænkt til at mindes kirkens martyrer som forbilleder med deres vidnesbyrd. Med reformationen blev fejringen også knyttet til at mindes og takke for dem, som har kæmpet for sand evangelisk tro. Allehelgensaften den 31. oktober 1517 slog Luther sine teser op på kirkedøren i Wittenberg, som satte reformationen i gang.

Levende vidner om frelsen

Når vi i impuls nr. 22/2019 sætter fokus på frelse og fortabelse, handler det ikke bare om teoretisk at få styr på denne lære, men om, hvad Jesus Kristus har forkyndt for os om virkeligheden, og hvad mange før os er blevet overbevist om som sandt bibelsk budskab, og som de er sovet ind i troen på.

    Det må opmuntre os, som endnu lever, til at holde ud og holde fast ved den samme tro og leve det vidnesbyrd ud, der viser andre vej til livet med Gud.



Kommentarer


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: