Forkyndelse på vildspor - indremission.dk
Forkyndelse på vildspor

25.01.2019

Forkyndelse på vildspor

Den gode bibelske forkyndelse skal bedømmes på, hvad der siges, ikke kun på det der sker




I tre programmer har TV2 blandt andet fulgt Torben Søndergaard og hans bevægelse »The Last Reformation«. Her møder vi en forkyndelse, som er ubibelsk og farlig for troen.

    Bibelsk forkyndelse vil altid have sit centrum i fortællingen om Jesus, der møder os syndere med tilgivelse og frelse. Bibelsk forkyndelse handler om, at det, Jesus har gjort, er nok for ethvert menneske, og at vi mennesker skal tage et personligt valg om at modtage netop det.

Liv med Jesus

Bibelsk forkyndelse fortæller os om et liv med Jesus, som går op og ned. Et liv i stadigt opgør med den synd, som skiller os fra Gud. Men også om Guds store kærlighed, som gælder, både når det går godt, og når det går skidt, og vi falder i synd.

    I den bibelske forkyndelse ser vi os selv som en del af Guds store verdensomspændende fortælling og det håb, at en dag vil vi se Jesus komme igen for at gøre op med alt ondt og forkert. Den dag hvor Jesus’ død og kærlighed skal frelse dem, der tror på ham.

    Vi kan være glade for, at der i mange missionshuse, kirker og menighedsfællesskaber lyder sådan en forkyndelse. Men et af de steder, hvor vi ikke oplever denne klare forkyndelse, er i Torben Søndergaards »The Last Reformation«.

Den kristne frihed

Torben Søndergaards forkyndelse leder mennesker væk fra evangeliets kerne! Han forkynder, at vi kan blive syndfri, at Jesus ikke har sonet vores synd, men i stedet kalder os til et liv i syndfrihed, og at det skal frelse os. Vi er nu ikke længere frelst ved nåden alene, men gennem den kraft, som Helligånden fylder os med. Det er en meget alvorlig og helt ubibelsk misforståelse af, hvad Jesus kom for. En forkyndelse som tager den kristne frihed fra os.

    Jeg må advare alle mod at modtage undervisning af Torben Søndergaard, for hans forkyndelse har ikke Bibelens Jesus i centrum. Han forkynder en anden virkelighed end den, som Bibelen viser os.

    Vi må ikke alene bedømme en forkyndelse på de gerninger, der sker, men også på de ord der siges. Hvor leder ordene dig og mig hen? Hvad kalder forkyndelsen mig til gøre? Passer det sammen med, hvad Bibelen lærer om troen og livet? Det gør det ikke i Torben Søndergaards tilfælde.



Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: