Forkyndelsen skal have evighedsperspektiv
22.02.2015

Forkyndelsen skal have evighedsperspektiv

Det kristne evangelium handler grundlæggende om at få fred med Gud - ikke om at få fred med sig selv




Ved et møde var der én, der bemærkede en tendens i tiden. Vi taler meget om Gud og ikke så meget om Jesus, sagde han. Når Jesu navn nedtones, har det måske sammenhæng med en tendens til, at forkyndelsen handler om dennesidig livshjælp og mister evighedsperspektiv og frelsesperspektiv.

Dennesidig forkyndelse

Det er min vurdering og erfaring, at meget forkyndelse også i vores kirke er blevet dennesidig. Den handler om det gode liv, og det er simpelthen svært at tale om synd og nåde for slet ikke at tale om frelse og fortabelse. Himmellængsel opfattes nærmest som livsfornægtelse.

    Jeg vil bestemt ikke benægte, at kristendommen har noget at byde ind med, når vi skal leve vort liv her på jorden. Men det er en afsporing, når kristendom bliver til ren livshjælp. Når forkyndelsen bliver dennesidig. Når de vanskeligheder, der skal overvindes, er dem, vi oplever i forhold til os selv og i forhold til andre og fænomener, der møder os i livet.

    Gud bliver den store hjælper.


    Det kristne evangelium handler grundlæggende om at få fred med Gud - ikke om at få fred med sig selv! Det er ikke et enten eller. Men først fred med min skaber.

Kristus i centrum

I Indre Mission vil vi gerne forkynde klassisk bibelsk kristendom, der har evighedsperspektiv. En forkyndelse der har frelsen i Kristus som grundtema. Syndere skal reddes fra den evige fortabelse.

    Megen nutidig religion og kristendom taler om balance, energi, harmoni og kærlighed. Det er mig, der er i centrum.

    I bibelsk kristendom er Kristus i centrum, og den handler grundlæggende om frelse. Når evangeliet er et godt budskab, er det fordi, det er et budskab om frelse til fortabte!

Det må præge forkyndelsen

Jeg håber og ønsker, at det må præge det, der forkyndes i Indre Mission både på talerstole, i vidnesbyrd og på skrift, at vi taler meget om Jesus, og at vi taler om ham som frelser.

Peter Nord Hansen
Vicegeneralsekretær i Indre Mission

Indlægget har været bragt som leder i Indre Missions Tidende nr. 8.



Kommentarer


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: