Følg IM Kontakt Støt arbejdet Giv en gave til Indre Mission
Kald gode forkyndere
Grafik til lederartikel
01.09.2017

Kald gode forkyndere

Forkyndelsen skal være inspirerende, men også være sund og sand og fremme IM’s sag




Det er særdeles vigtigt, hvem vi kalder som forkyndere i vores fællesskaber. Den forkyndelse og undervisning, vi lytter til, har stor indflydelse på forståelsen af frelsen og nåden i Kristus og vejledningen til livet. Ved møderne i IM-fællesskaberne skal vi sørge for at kalde forkyndere, der står på en sund evangelisk luthersk grund og vil det samme som IM. Det, vi lægger øre til, skal være inspirerende men også sundt og sandt.

På solid grund

Navigationsudstyret skal derfor også være skarpt hos dem, der kalder forkyndere, sådan at vi møder en frigørende forkyndelse af Guds nåde og indgreb ved Jesus.

    Jeg hører om en del, der fokuserer på, hvor i det kirkelige landskabs bredde, der kan hentes forkyndere. Jeg vil opfordre til, at vi i stedet fokuserer på at kalde forkyndere, der står solidt på evangelisk luthersk grund. Det er fra disse, vi skal lade os inspirere.

    Dermed siger vi også et frimodigt nej til forkyndere fra frikirker samt folkekirkesammenhænge, der i arbejdssyn og teologi tydeligvis står et andet sted. De pejlemærker, som Luther pegede på: Kristus alene, Ordet alene og Nåden alene, skal stå stærkt, så det bliver tydeligt, at det kun er Kristus, der er verdens håb.

    Kald forkyndere, der vil pege på Jesus og ikke får gjort frelsen til et spørgsmål om fromhedsliv eller gode gerninger.

Fokus på IM’s sag

Der findes meget godt kirkeligt arbejde i Danmark og udenfor Danmarks grænser. Og der findes også dygtige forkyndere og levende kristne i mange andre sammenhænge. Men det betyder ikke, at vi nødvendigvis skal lade os vejlede af dem som forkyndere i IM.

    Fokuser derfor mindre på, hvem der ikke kan bruges, eller hvor langt vi kan gå til grænserne for sund kristendom. Fokuser i stedet på, hvem der i ord og liv fremmer IM’s sag på et sundt grundlag.

    Lad rammer og indhold matche hinanden i IM.

Jens Medom Madsen
Generalsekretær i Indre Mission

Indlægget har været bragt som leder i Indre Missions Tidende nr. 35.

Se tidligere blogindlæg på indremission.dk/blog



Kommentarer


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med:
Tilmeld dig i januar og vær med i lodtrækningen om et års abonnement på impuls (værdi 755 kr.).



indremission.dk bruger cookies. Læs mere Acceptér