Opstandelsen er mere end sprogleg
01.02.2015

Opstandelsen er mere end sprogleg

Det er katastrofalt, at man reelt indfører forkyndelsesfrihed i folkekirken ved at hævde fortolkningspligt




I den foreløbige konklusion i Ramsdal-sagen siger Københavns biskop i en kronik, at der "med opstandelsen bryder et nyt sprog ud … og sproget bryder ud i adskillige sprogspil. Opstandelsen griber man efter med troen, og man er inde i helt andre poetisk-mytiske dimensioner." Til gengæld betegnes man som bogstavtro og naiv i en forestilling, der ikke har budskab til moderne mennesker, hvis man fastholder opstandelsens realitet. Men holder dette?

Et konkret fysisk-åndeligt-legeme

Problemet ligger i, hvad vi mener med vores ord. Definerer vi ord med nyt indhold, får det samme ord ny betydning. Når Jesus opstår legemligt, så taler de bibelske forfattere om et konkret fysisk-åndeligt-legeme, der er anderledes end det jordiske legeme, han "blev kød med". Jesus er førstegrøden til den evige opstandelse, som netop viser, at vi ikke skal opstå til et flyvsk sjæleligt liv, men til kødets/legemets opstandelse i et forklaret-åndeligt-legeme.

    Derfor kan Kristus i sin natur sidde ved Faderens højre hånd og samtidig komme os konkret nær ved nadveren. Netop det kan troen gribe om. Det er luthersk lære uden ordleg, men realitet i evighedsdimension, hvor evangeliet ikke begrænses til at være eksistentielt-dennesidigt.

Katastrofal forkyndelsesfrihed

Derfor er det katastrofalt, at man reelt indfører forkyndelsesfrihed i folkekirken ved at hævde fortolkningspligt og mene, at folkekirken har et vidt bekendelsesgrundlag.

    Hvad er fortolkning? For mig handler det om at forstå Bibelens tekster i sammenhæng og ordenes betydning inden for bekendelsen for så at gøre budskabet forståeligt i vores tid. Det går ikke på, at de bibelske tekster skal løsrives fra deres sammenhæng og tolkes på baggrund af vores tid med dens kulturelle, sproglige og sociale udtryk, hvor vi ikke er spærret inde i bestemte ord.

    Når en biskop og en udnævnt professor-mentor hævder det sidste, får Ramsdal vel blot hjælp til at blive bedre til sprogleg frem for en tro på, at Jesus’ opstandelse var så konkret i sin realitet, som de første vidner forkyndte det.

Hans-Ole Bækgaard
Formand for Indre Mission

Indlægget har været bragt som leder i Indre Missions Tidende nr. 5.



Kommentarer


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: