De synger slidstærke sange om Jesus - indremission.dk
Indre Missions Tidende

25.05.2014

De synger slidstærke sange om Jesus

Hedenstedkoret stod for hele aftenen, da IM i Bredballe indbød til påskeoptakt




Ved det sidst møde inden påske er det lille missionshus i Bredballe ved Vejle fyldt. Hedenstedkoret er på programmet, og de tæller 20 sangere. Der er til arrangørernes store glæde 40 deltagere i mødet. Blandt dem er der flere, som sjældent eller aldrig har været i huset før.

    Hele aftenen er lagt i hænderne på koret, som leverer en mosaik af sange, bibelcitater og vidnesbyrd, kun afbrudt af en kaffepause undervejs.

    Det modne publikum nyder helt tydeligt sangen og musikken. Der bliver ikke klappet mellem numrene, men mange fødder vipper i takt til musikken, og det gør enkelte hoveder også.

    Sangenes tekster vises på en skærm, så ingen kan være i tvivl om, hvad der synges. Det hjælper også dem, der følger indbydelsen til at synge med på nogle af sangene.

Glæde over frelsen

Det synger i mit indre,
når jeg tænker på,
at jeg må være hans i dag.

    Sådan lyder teksten i en af de første sange, og den kan stå som overskrift over hele aftenen. Sangene er præget af glæde over frelsen i Jesus. Musikken leveres af tre guitarister, en kontrabas, et elklaver og en harmonika.

    Den første bibeltekst er fra Israels udvandring fra Egypten, som er grundlaget for den jødiske påske. Villy fra koret genfortæller en del af beretningen og lægger vægt på et par punkter, hvor der er en tråd frem til den kristne påske.

    Anden læsning er fra Salmernes Bog. "Jesus kendte salmerne fra sin Bibel udenad, også Salme 22, som han citerede på korset," fortæller Karen Birthe fra koret. "De kaster lod om min klædning, skrev David. Hele salmen er en stærk forudsigelse af det, der skete på Golgata."

    Den næste tekst er Esajas 53 om den foragtede og ringeagtede tjener. "Han bringer retfærdighed til mange, siger Esajas om Jesus, længe før det skete," lyder vidnesbyrdet fra et kormedlem. "Jesus har gjort alt det, der skulle til. Frelsen er ikke noget, vi kan arbejde os til."

De var forundrede

Efter kaffepausen er bibellæsningen fra Lukasevangeliet kapitel 24 om påskedag. "Der står, at de blev forundrede over, hvad der var sket," siger Villy, der har slået forundrede op i en ordbog. "Det betyder en følelse af, at noget er besynderligt eller afvigende fra det normale. Og det var og er jo i sandhed ikke normalt at stå op fra de døde. Men Jesus overvandt døden og stod op af graven. Hverken de, der var med dengang, eller vi i dag kan forklare det – men vi må tro det."

    Efter en afdeling med flere sange, hvoraf de sidste er om genkomsten og det evige liv hos Jesus, slutter Karen Birthe aftenen med at genfortælle et glimt fra en gammel fortælling af Edith Rode:

    To brødre var puttet i seng og lå og småsnakkede. Storebror på ni år sagde: "Det der med religion, det vil jeg egentlig gerne tro på, men jeg kan altså ikke forstå det."

    Lillebror på syv tænkte lidt og sagde så: "Det kan jeg da virkelig heller ikke. Hvis nu vi har en meget stor ting, som vi vil putte ned i en lille pose, så kan det jo ikke lade sig gøre. Men derfor vil vi vel ikke sige, at den store ting ikke findes, vel? Gud kan ikke være i vores hoveder, men det er ikke det samme, som at Gud ikke findes, vel?"

    Aftenen rundes af med en bøn, og så synger koret til sidst "Jerusalem, Guds helgenstad."

Flotte og centrale sange

"Det er flotte sange med et helt centralt indhold," lyder anmeldelsen fra Svend Erik Sørensen, der bor i Bredballe og er fritidsforkynder i Indre Mission. Han er amatørmusiker og bruger også sang og musik i sit virke som forkynder.

    "Det er rigtig fint med bibelvers og vidnesbyrd mellem sangene. De har sat det sammen med en klar linje gennem hele programmet. Vores missionshus er lige lille nok til så meget lyd, men jeg kan bare skrue ned for høreapparatet," siger han med et smil. "Hvis jeg har ti stjerner at dele ud af, så vil jeg give dem elleve."

Minder om Giro 413

En anden af dem, der kommer i missionshuset er også godt tilfreds. "Jeg kender jo mange af sangene fra gamle dage. Det er dejligt, at den gode strengekorstradition stadig findes."

    Ordene kommer fra Niels Windfeldt, der engang var kendt for sange som "Jeg vil vente ved telefonen".

    "Jeg glæder mig meget over at opleve Hedenstedkoret. Mange af melodierne ligger i den tradition, som var kendt gennem Giro 413. En sangtradition, som i dag nok er mest kendt fra Frelsens Hær."

Dirigent uden forudsætninger

Det gamle Hedensted Strengekor var for længst opløst, da nogle tidligere medlemmer i 2003 blev opfordret til at samle et kor igen, for at synge de gamle vækkelsessange på Lystruphave Bibelcamping. Det gik så godt, at koret blev genoprettet med navnet Hedenstedkoret.

    Svend Hørning blev dirigent for det genoprettede kor, og det har han været siden. Det er en opgave, han ikke har nogen forudsætninger for at klare, hvis man spørger ham selv.

    "Jeg har virkelig ingen forudsætninger for at dirigere. Jeg kan ikke engang noder. Men de vil gerne have mig til at stå der foran, for jeg kan jo pudse nogle ting af ved at lytte og inspirere, og hjælpe til at holde fokus," siger han.

Teksten skal være tydelig

Sammen med korets medlemmer bruger dirigenten en del tid på øvelser og koncerter. Tid som han meget gerne sætter af i kalenderen.

    "Det er nogle dejlige mennesker at være sammen med. Og vi udfylder åbenbart en plads med vores sang, selv om stilen er så retro, at der ikke burde være nogen til at høre på. Men der er noget udødeligt over de sange, vi tager på repertoiret," forklarer han.

    "Og så lægger vi meget vægt på teksterne. De skal have et klart bibelsk indhold, og vi skal bære dem frem, så det er let at høre, hvad vi synger. Der er jo en hel prædiken i mange af teksterne."

    Koret pudsede en del detaljer af en times tid før mødet. Dirigentens sidste formaning gik netop på, at de skulle huske at få teksten til at stå tydelig.

At pege på Jesus

"Hele formålet er at pege på Jesus," understreger han. "Vi vil ikke på nogen måde fremhæve os selv."

    Koret øver hver anden uge og er i gennemsnit ude en gang om måneden. De har flere gange medvirket ved "Syng den igen", og det er også blevet til at par udgivelser, der kan findes på Forlagsgruppen Lohses hjemmeside.

     "Vi har et dejligt kristent fællesskab, og korets medlemmer er utroligt trofaste. Det er noget, medlemmerne prioriterer højt – ellers ville vi ikke kunne medvirke her i aften og have alle med," slutter Svend Hørning.

FAKTA

Man kan læse mere på hedenstedkoret.dk, hvor der også er oplysninger om kontaktadresser.



Læs bladet her:
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter