Indre Missions Tidende

05.10.2018

Farisæerne levede et Facebook-liv

Et menneskes forhold til Gud handler ikke om det ydre udtryk, men om indstillingen til ham




Jesus giver farisæerne lang snor ved at fortælle dem de to lignelser i søndagens prædiketekst, ligesom vinbonden i den ene lignelse gav sine forpagtere lang snor på trods af deres handlinger mod både vinbondens tjenere og hans søn.

    »Jesus prøver at få farisæerne til ikke at fravælge ham, og når vi kigger ind bag de hårde ord fra Jesus, viser det Guds kærlighed, « mener Elisabeth.

    Nogle af hans ord kan lyde hårde, især hans ord om hovedhjørnestenen, der vil knuse den, som den falder på. Det mener Elisabeth Holdensen, som er konsulent i Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler (DFS), men hun ser også en anden og mere opmuntrende side af lignelsen.

    »Jesus beskriver sig selv som hovedhjørnestenen. Han er fundamentet for troen, og bygger jeg på ham, er jeg i sikkerhed. Det er ligetil at forstå, men det er ikke altid nemt at huske,« indrømmer hun.

    Anderledes er det, hvis man ikke vil bygge med Jesus som fundament.

    »Hvis nogen afviser Jesus, vil stenen knuse den, der afviser ham, og personen vil gå fortabt,« understreger hun.

Styr på frelsen

Elisabeth understreger, at det ikke handler om præstationer, når det kommer til frelsen.

    »Teksten advarer os mod selv at forsøge at have styr på frelsen. Kun Jesus har styr på den, og når han har styr på frelsen, så skal vi ikke selv præstere den.«

    Det handler i stedet om indstillingen til Gud, mener Elisabeth, som godt kan genkende eksemplet med de to sønner, der bliver bedt om at gå ud i vingården.

    »Jeg har selv tre børn på tre, syv og otte år, som både siger ‘ja ja, jeg skal nok’, men ikke gør det, og ‘jeg gider ikke’, men gør det alligevel,« fortæller hun.

    Den sidste søn endte med at være lydig, og det er den rette indstilling, mener konsulenten. Det, man umiddelbart kan se og høre, er nemlig ikke det centrale i forhold til Gud.

    »Farisæerne levede lidt et Facebook- og Instagramliv, hvor de viste sig frem for mennesker, men jeg har hæftet mig ved, at det, der ser fint ud, ikke betyder noget hos Gud. Jeg må lade Gud opdrage mig og vise, hvordan jeg tjener ham bedst,« uddyber hun.

Mission gennem relationer

Selvom Jesus har styr på frelsen, indebærer det ikke et passivt liv for den kristne.

    »Mange ganske almindelige danskere har ikke valgt Jesus til, måske fordi de ikke har hørt om ham, eller fordi de ikke har taget stilling – bevidst eller ubevidst. Det betyder, at kristne er ansvarlige for at fortælle dem om Jesus,« bemærker Elisabeth.

    »Guds rige skal præsenteres for mennesker af dig og mig, så de har mulighed for at modtage det og bære dets frugter. Vi kan for eksempel gøre det ved at skabe relationer til vores naboer,« forklarer konsulenten, som sammen med sine børn beder for naboerne i kvarteret, når familien har aftenbøn.

    »Min datter på syv år beder for, at alle naboerne bliver kristne,« siger Elisabeth, som tænker over, hvordan hun kan formidle Jesus’ kærlighed og vilje til at frelse – både gennem DFS’ klubarbejde og i nabolaget.

    »Jeg vil gerne fortælle det på en vedkommende måde og være den, der rækker hånden ud til folk – som Jesus, der gerne ville nå farisæerne gennem lignelserne,« forklarer hun.

Evangelieteksten til 20. søndag efter trinitatis er fra Matt. 21, 28-44. Læs den online hos Bibelselskabet.



Læs bladet her

Kommentarer


Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter