Indre Missions Tidende

06.04.2018

Guds kærlighed er mere end varme tanker

Gud er en fantastisk gavegiver. Hans gaver er gratis. De fordrer ikke nogen modydelse




Ifølge Bibelen er vi skabt i Guds billede til at ligne ham. Erfaringen fortæller os imidlertid, at det ikke er al Gud-ligheden, der er sluppet heldigt gennem syndefaldet. Tag nu f.eks. min evne – eller mangel på samme – til at give gaver. Ak, hvilken jammer!

    Jeg burde være mester i at give gaver. Min model, Gud selv, er ekspert i at give gaver. Til Adam gav han Eva. Til Abraham gav han en søn. Til Moses gav han en stav, der kunne forvandles til en slange. Når jeg tænker over det, var Moses egentlig ikke så begejstret for den gave, men enhver dreng på ti år ville have været henrykt!

En fantastisk gavegiver

Men altså: Gud er en fantastisk gavegiver. Det ser vi på flere måder. Han giver altid gaver, der passer til modtageren. "Alle gode og fuldkomne gaver kommer ned fra oven, fra lysenes fader," skriver Jakob (Jak 1,17). Det kan man ikke altid sige om mine gaver. Som barn forærede jeg min mor en tennisketsjer til jul. Det var den perfekte gave! Bare ikke til min mor. Til gengæld var jeg selv meget begejstret for den gave, jeg havde givet. Faktisk så meget, at jeg brugte den hver dag i en periode.

    Guds gaver er imidlertid gode og fuldkomne. De svarer altid til vores behov og er svaret på vores dybeste ønsker.

    En anden ting, der kendetegner Guds gaver, er den motivation, der ligger bag Guds gaver. De er givet af kærlighed. "Således elskede Gud verden, at han gav ..." skriver Johannes i sit evangelium (Joh 3,16). Jeg er faktisk lidt misundelig på Gud her, og på mennesker der ligner ham. Med mine evner som gavegiver er det virkelig en udfordring at lade sig motivere af kærlighed. Det begynder nogle gange meget godt med en kærlig tanke til den, der skal begaves. Lige indtil det går op for mig, at fødselaren fyldte år for to dage siden. Eller at der er fem dages levering fra netbutikken og kun tre dage til juleaften.

    "Skat, jeg elsker dig meget højt, og dette var, hvad de havde til overs i Spejdersport den 23. december."

Lyst til at give

Gud er en Gud, som giver, fordi han elsker. Jeg beundrer jer, der ligner Gud på dette punkt. Som tænker – og i rette tid – på børn og fadderbørn og nevøer og niecer og gamle forældre og konfirmander og brudepar. I sidder ikke og sender varme tanker i deres retning. Ja, det kan jeg selvfølgelig ikke vide; måske sender I også varme tanker. Bliv endelig ved med det. Men jeres kærlighed er mere end varme tanker. Den flyder også over i en lyst til at give. Og i det ligner I Gud, som er den fuldkomne giver, fordi han elsker til fuldkommenhed.

    Da jeg nu kender mig selv som en dårlig giver, bliver det med gaver af og til lidt for praktisk. "Skal vi til fødselsdag? Sig mig, hvor mange gange om året har han egentlig fødselsdag? Én gang? OK. Kan du huske, hvad de gav til min fødselsdag? Et brunchgavekort? – Oj, så kan vi vel dårligt være bekendt at møde op med en æske chokolade."

    Lidt for praktisk. Lidt for meget byttehandel. Lidt for lidt fokus på glæde og generøsitet.

    Anderledes med Gud. "Guds nådegave er evigt liv" (Rom 6,23). Essensen af evangeliet er, at Gud tilbyder os at erstatte opmåling og byttehandel med glæde og generøsitet. Hvis vi skulle have fået igen, som vi har givet Gud, ville det have lydt: "Syndens løn er død" (Rom 6,23). Derfor er det så pragtfuldt, at Paulus i lige forlængelse af lovens retfærdige byttehandel fortæller om en anden slags relation til Gud. En nådens relation.

En gratis gave

Mange har mindet om, at "nådegave" betyder en gratis gave. Det er også rigtigt. Men hvad betyder det, at en gave er gratis? Er alle gaver ikke gratis? Næ, der er sandelig mange gaver, som forpligter. Moralsk kan en gave forpligte til, at jeg giver en gave igen. Der er faktisk ikke mange gaver, der ikke forpligter til, at vi giver igen. Guds gave er imidlertid en "nådegave", det vil sige en gave, som ikke fordrer nogen modydelse.

    Der er noget, som kan gøre mig ked af ikke at være bedre til at give gaver. Det er, at gaver knytter mennesker sammen. Gode gaver giver ikke bare glæde; de skaber også en følelse af at høre sammen. Statsoverhoveder bruger det helt bevidst og nærmest rituelt. Når de besøger hinanden, udveksler de gaver. Vores egen dronning har måske et B&O-anlæg eller noget Royal Copenhagen-porcelæn med, når hun besøger en kollega i Asien. Det er en oldgammel måde at bekræfte fællesskab på.

    Når vi tager imod Guds gaver til os, er det også en bekræftelse på, at vi hører sammen, at vi har fællesskab med hinanden. Det svære i forhold til Gud er, at han er så rig, og vi er så fattige. De gaver, der knytter Gud og mig sammen, er alle sammen givet af ham. Til gengæld kan jeg, der er så dårlig til at give gaver, trøste mig med, at jeg stadig kan have fællesskab med Gud. Vi knyttes nemlig sammen af Guds gaver, ikke af mine.

Mannequin for Guds kærlighed

Når vi giver gaver til hinanden, giver vi også os selv en gave. Det kan være modtagerens glæde, taknemmelighed eller overraskelse. Det kan også være mere sofistikeret. Som når Mads Skjern i Matador giver sin hustru en pels, men i virkeligheden giver sig selv glæden ved at vise alle i byen, at han er lige så rig som bankdirektør Varnæs.

Essensen af evangeliet er, at Gud tilbyder os at erstatte opmåling og byttehandel med glæde og generøsitet

    Det kunne være fristende at tænke, at Gud selvfølgelig ikke giver sig selv en gave, når han giver os syndernes forladelse og det evige liv. Men det gør han faktisk. Dog ikke helt som Mads Skjern. Men siden Satan fristede de første mennesker til at afskære sig fra fællesskabet med Gud, har Guds ære været på spil. Gud har mistet det, der er hans.

    Når Gud giver os frelsens gave, genvinder han sin ære. Han finder det menneske, han har mistet. Guds gave er et nederlag for Satan. Nu kan han ikke længere prale af, at han tog noget, som var Guds. Nu er det op til hver enkelt af os at tage imod gaven og derigennem bekræfte Guds ære og kærlighed.

    Da det gik op for Ingeborg Skjern, hvad hendes mand havde gang i med den dyre pels, sendte hun den retur. Hun ville ikke være en omvandrende mannequin for sin mands ærekærhed. Det forstår jeg sandelig godt. Modsat er det utrolig ærefuldt at være mannequin for Guds kærlighed og godhed. Det kan vi være ved at tage imod hans nådegave og leve synligt med den.

En kunst at tage imod

Jeg har lagt mærke til, at modtagelse af en gave er en måske lige så stor kunst som at give den. Når der åbnes firmajulegaver, kan det næsten være helt pinligt at bevidne folks reaktion. "Hvad i alverden skal jeg bruge den til?" "Nå, skal vi nu igen spises af med rødvin og chokolade?" "Hvad vil I give for de her grydelapper?"

    Firmajulegaver bliver nogle gange en anledning til, at ansatte giver udtryk for en dybereliggende utilfredshed med og uvilje over for deres arbejdsplads og arbejdsgiver. Det er hverken særlig kønt eller særlig værdigt. Der bør være plads til at anerkende en arbejdsgivers gode tanke og intention.

    At tage imod Guds nådegave kan også være en kunst. Men både for modtagelsen af livets og evighedens gaver har vi fået et forbillede. Det er børnene. "Den, der ikke modtager Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det" (Mark 10,15).

    Næppe nogen af os har set bedre modtagelse af gaver til jul og fødselsdag end børn. Deres umiddelbare natur gør dem i stand til at udtrykke glæde, overraskelse og taknemmelighed uden filter. De er ikke først omkring tanker om giverens bagtanke eller en vurdering af gavens værdi. Det er den spontane ytring af glæde og tak, som vi forældre og bedsteforældre elsker.

    Og ifølge Jesus har vi brug for at tage ved lære af børnene. For vi må lære at tage imod Guds rige ligesom dem. Ellers kommer vi slet ikke ind i det.



Læs bladet her

Kommentarer


Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk
Følg vores aktiviteter

indremission.dk bruger cookies. Læs mere Acceptér