Indre Missions Tidende

04.05.2018

Det er troen på Jesus der forener os

Vi er ikke ens, men troen på Jesus forener os, siger Anna-Kathrine Thunbo Pedersen




Der er langt mellem en gudstjeneste i en dansk provinsby og en gudstjeneste i en armensk bjerglandsby. Men trods alle forskelle er det dog disciple af Jesus, der samles til gudstjeneste. Det er disciple, som Jesus beder for.

    "Søndagens evangelietekst er en bøn, som Jesus beder kort før sin lidelse og død. I bønnen får vi et helt unikt indblik i forholdet mellem Faderen og Sønnen, og vi ser, hvordan han beder for sine disciple," forklarer Anna-Kathrine Thunbo Pedersen. Hun har sammen med sin familie i en årrække boet i Armenien og nævner mødet med den armenske kirke som et eksempel på de store forskelle, der kan være mellem kristne.

    "Som disciple af Jesus er vi meget forskellige. Der var virkelig stor forskel mellem mig og de skønne, tørklædeklædte, armenske kvinder, jeg fejrede gudstjeneste sammen med. Vi var ikke ens på ret mange områder. Sproget og kulturen var anderledes end herhjemme. Men alligevel har vi noget til fælles," pointerer hun.

    "Det, der forener os som kristne, er troen på Jesus som Guds søn. Vi tror på, at Jesus har åbenbaret os, hvem Gud er," siger Anna-Kathrine, der arbejder på Indre Missions Hus i Fredericia, hvor hun er indsamlingskonsulent.

Et fællesskab i troen

"I den armenske kirke nævner man i kirkebønnen personer, der har haft særlig betydning i den armenske kirkes historie, og takker for dem," fortæller Anna-Kathrine.

    "Det gjorde et stærkt indtryk på mig, da jeg var der. Jeg blev hele tiden mindet om, at andre har gået på samme troens vej før os," siger hun.

    Indsamlingskonsulenten mener, at det er godt at få åbnet øjnene for, hvor stort det er at tilhøre den kristne kirke. Det er at være en del af et stort troens fællesskab af mennesker, som på mange områder er vidt forskellige, men som har det til fælles, at de er disciple af Jesus.

    "I fællesskaber bliver det ofte en eller anden form for homogenitet, der samler os. Sådan kan det også let blive, når det drejer sig om kristne fællesskaber. Vi kan tænke, at vi skal være ens. Men når Jesus beder for sine disciple og siger ordene 'for at de kan være ét', så betyder det ikke, at vi skal være ens. Vi er ikke ens, men troen på Jesus forener os. Vi er ét i troen."

Jesus beder for os

Den bøn, som Jesus beder, gælder også kristne i dag.

    "Vi er i tid og rum langt væk fra, da Jesus bad denne bøn, men alligevel er vi med i hans bøn," siger Anna-Kathrine.

Som kristne må vi holde os til det, Jesus siger

    Hun peger på, at der ligger en stærk opmuntring i det, at Jesus beder for sine disciple. Bønnen viser, hvor engageret Jesus er. Han er ikke ligeglad med sine disciple. Jesus kender dem, og hans bøn er et udtryk for hans omsorg for og hans kærlighed til disciplene.

    "Når Jesus beder for sine disciple, bruger han dette stærke udtryk i vers 11: 'Hellige fader, hold dem fast ved dit navn.' Udtrykket viser, at vi har brug for at blive holdt fast. Der er en kamp i gang, og i denne kamp har vi brug for, at Gud holder os fast i troen, for det er stærke kræfter, vi står overfor," understreger hun.

Jesus tolker Gud for os

"I dag er det almindeligt at tænke sådan her: Mennesker tror jo på så meget forskelligt, og derfor kan det ene vel være lige så godt som det andet. Man tænker, at alle veje fører det samme sted hen. Men Jesus siger, at det evige liv er at kende den eneste sande Gud og ham, som han har udsendt, Jesus Kristus," siger Anna-Kathrine.

    "Det er vigtigt, at vi ser, at Jesus viser os, hvem Gud er. Det er Jesus, der har åbenbaret Guds navn for os. Jesus blev ophøjet på korset, og han overvandt døden. Det er i ham, vi ser, hvem Gud er.

    Som kristne må vi holde os til det, Jesus siger. Vi møder mange mennesker, som slet ikke giver deres tilslutning til det, Jesus siger. Men lad os åbent stå ved vores tro på Jesus over for andre. Og så må vi lade Ånden gøre sin gerning."

Evangelieteksten til 5. søndag efter påske er fra Joh 17,1-11. Du finder den på bibelselskabet.dk.



Læs bladet her

Kommentarer


Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Følg vores aktiviteter