Indre Missions Tidende

31.05.2018

Sæt din uafhængighed på spil

Mennesker kan godt lide at klare sig selv, men Jesus ønsker, at vi skal være afhængige af ham




Det er ikke sjovt at mangle penge, især ikke hvis man allerede har lagt planer for, hvordan de skal bruges. Det oplevede Nanna Forum Dideriksen, da hun stod til at modtage en stor portion penge, men valgte at give en del af beløbet til en person, der havde hårdt brug for dem.

    "Jeg gav personen en hel del penge, og det var mere, end jeg havde, for pengene var endnu ikke gået ind på kontoen," siger Nanna, der er ungdomskonsulent i Indre Mission.

    Det tog et stykke tid, før hun fik pengene, og Nanna måtte klare sig med meget lidt i en periode. Men det lærte hende at stole på, at Gud har styr på situationen.

    "Det var ubehageligt, men jeg oplevede, at Gud sagde til mig: 'Hey Nanna, jeg har styr på det', og jeg fik det, jeg havde brug for. Gud sørgede for mig," fortæller Nanna.

En alvorlig advarsel

I søndagens prædiketekst vil en mand have Jesus til at afgøre en uenighed, som manden har med sin bror, men det vil Jesus ikke. Det har fået Nanna til at overveje, hvad vi mennesker egentlig bruger Jesus til.

    "Vi kender ikke situationen for de to brødre, men vi kan overveje, hvilke spørgsmål vi stiller Jesus. Bruger jeg ham bare til at få ret? Er han bare en lykkebeholder, eller en der skal løse mine problemer? Er jeg klar til at dø for Jesus?" siger hun.

    Mandens spørgsmål får Jesus til at advare mod griskhed, og han illustrerer det med en lignelse om en mand, der havde arbejdet hårdt og umiddelbart bare gjorde noget så normalt som at slappe af efter endt arbejde.

    "Det er jo ikke negativt at slå sig til ro, spise, drikke og være glad," siger Nanna.

    Men det er ikke det, mennesker skal søge efter.

At være rig hos Gud er at være afhængig af Gud

    "Vi skal ikke selv bygge en masse op, som vi sætter al vores tillid til. Det kan være et svært budskab for dem, som har bygget meget op, for vi mennesker kan godt lide at klare os selv, så vi kan tage æren," forklarer ungdomskonsulenten, som ser en meget alvorlig advarsel i teksten mod afhængighed af ting og penge.

    "Jesus ønsker, at vi skal være afhængige af ham og ikke lade noget andet styre vores liv. Tanken om at have penge eller ikke have nogen kan komme til at fylde alt for meget. Jesus siger, at vi kan få alt hos ham. Han er livets vand," understreger Nanna.

    Et andet sted i Bibelen siger Jesus til sine disciple, at de ikke skal være bekymrede. Nanna peger på, at dette er meget aktuelt.

    "Vi sætter vores lid til diverse forsikringer, for i samfundet får vi at vide, at det er op til den enkelte at sørge for sig selv. Og det kan også være meget godt, men det kan godt få mig til at spørge mig selv, om min tillid til Gud er for lille," forklarer hun.

Rig hos Gud

Prædiketeksten er overordnet set ret alvorlig, mener Nanna, men hun kan godt se noget positivt i den.

    "Hvis man vender teksten om, ser man, hvor helt vildt glædeligt det er at være rig hos Gud. At være rig hos Gud er at være afhængig af Gud, som siger: 'Alt mit er dit'. Jeg har allerede alt, hvad jeg har brug for hos Gud, og han kan blive større for mig, når jeg sætter min uafhængighed på spil," understreger Nanna, som gennem sin oplevelse fik mere tillid til Gud.

    "Når jeg lærer at stole på Gud, bliver jeg fri til at leve livet med Gud og ikke søge gods og penge til mig selv, men give til andre, der har brug for det," siger hun.

 

Evangelieteksten til 1. søndag efter trinitatis er fra Luk. 12, 13-21. Find den online  hos Bibelselskabet.



Læs bladet her

Kommentarer


Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Følg vores aktiviteter