Evangeliet er ikke et debatoplæg - indremission.dk
Evangeliet er ikke et debatoplæg

09.08.2019

Evangeliet er ikke et debatoplæg

Vi må søge en sund balance mellem dialog og direkte tiltale i forkyndelsen




Når min kone og jeg kommer hjem fra møde i missionshuset eller kirken, drøfter vi ofte talen, og ikke sjældent har vi fået meget forskelligt ud af det. Måske fordi vi har forskellig dagsform, eller bare fordi vi hører og oplever forkyndelsen forskelligt. Derfor er det kun godt, at forkyndere er forskellige, og at formen ikke altid er den samme.

    Nogle giver udtryk for at køre træt i at høre den samme forkyndelse på samme måde igen og igen. De oplever det fornyende og mere interessant, når talere lægger op til dialog og debat. Det er også mere tiltalende for mange, hvis der er nye og spændende emner i programmet. Gerne noget vi kan bruge i hverdagen, og gerne noget vi ikke har hørt før.

Evangeliet skal forkyndes

Det er alt sammen gode udfordringer for dem, der planlægger og leder møder og ikke mindst for os, der bruges som forkyndere. Men jeg tror, det er vigtigt, at vi alle er bevidste om, at der er grøfter, vi skal prøve at undgå.

    Vi må søge en sund balance mellem dialog og direkte tiltale i forkyndelsen. Det kan være gavnligt at give mulighed for samtale enten i hele forsamlingen eller ved borde eller to og to. Men det er samtidig vigtigt at undgå, at forkyndelsen alene bliver spændende debatoplæg om interessante emner, som vi ikke har hørt før.

    Vi har også alle brug for at høre evangeliet om frelsen i Kristus forkyndt igen og igen hele livet. For at blive fornyet og bevaret i troen på Jesus. Derfor må proklamationen og tiltalen også have stor plads i forkyndelsen. Vi har brug for, at Guds løfter og evangeliet siges til os, så vi kan tage imod. Vi når aldrig dertil, hvor vi ikke længere har brug for at få evangeliet forkyndt.

    Evangeliet er ikke et debatoplæg. Det er et budskab fra Gud om nåden i Kristus, som vi må høre og tro.

Find den gode balance

Det giver stadig god mening, at der også er emner i programmet, hvor der er fokus på mange forskellige elementer i livet som kristne. Og det giver også god mening, at der i forbindelse med forkyndelse af evangeliet er mulighed for at tale med hinanden om det, vi hører.

    Vi må hjælpe hinanden med at finde en sund balance.



Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: