Vi fester for evigheden

15.12.2017

Vi fester for evigheden

Julen handler ikke om, at ”der var engang …”. Julen handler om håb for evigheden




Julen nærmer sig, og det skaber forventning hos de fleste – ikke mindst hos de små. Rundt omkring er der så meget, som minder os om, at julefesten er nær. Der tælles ned på lys og kalendere, og der gøres klar med indkøb og forberedelser.

    Det kan være svært at vente. Sådan oplevede vi det for en måneds tid siden på hjemmefronten. For vores datter på tre år var det synligt på mors mave, at lillebror var på vej. ”Jeg venter og venter og venter … hvor længe endnu?”, lød det utålmodigt flere gange. Og så kom endelig forløsningen, der skabte stor glæde: Et barn er født os, en søn er os givet!

At vente med håb

Ny Testamente begynder med en fortegnelse over to tusind års generationer, som ventede på, at løftets søn skulle fødes. De var i forventning trods fejl og misforhold i deres eget liv og trods samtidens røster om at opgive troen på noget, som ikke havde udsigt til at ske. De forblev i forventning som et frelseshistorisk vilkår.

    Så lød det pludselig ved en himmelsk proklamation: ”I dag er der født jer en frelser … han er Kristus, Herren.”

    Julen handler ikke om, at ”der var engang …” Det er ikke en fortælling som vil lære os, hvordan vi skal leve vores liv bedre. Budskabet er heller ikke et hyggeligt eventyr, der lægger bundklang for årets store forbrugsfest. Nej, julens glædelige budskab er, at Gud brød ind i vores verden for at frelse os. Sådan havde han lovet, og sådan skete det.

Frimodig forventning

Det giver opmuntring til at holde fast i håbet om, at Jesus kommer igen, som han har lovet. Lad os derfor leve i frimodighed og i en spændt forventning, selvom mange i vores sekulariserede samfund afviser ham, og selvom julen i vores tid fyldes med et andet indhold end Jesus.

    I 2017 er der flere i vores land, som har set Jesus som deres frelser – og som nu kan fejre jul med evighedens fest for øje. Det vækker glæde. Tak for det store missionsarbejde, som er gjort rundt om i landet gennem året. Tak for bøn og økonomisk støtte.

    Jeg vil ønske jer alle en velsignet julefest i Jesu navn.

Hans-Ole Bækgaard
Formand for Indre Mission

Indlægget har været bragt som leder i Indre Missions Tidende nr. 51/52.

Se tidligere blogindlæg på indremission.dk/blog



Kommentarer


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter
Få vores nyhedsmail med: