Dronningens største rigdom - indremission.dk
Dronningens største rigdom

27.01.2022

Dronningens største rigdom

Dronning Margrethe er respekteret som en klog, intelligent og begavet regent, som har haft stor betydning, uanset at hendes reelle politiske magt er begrænset




Uanset om man er varm tilhænger af kongehuset eller hellere så, at Danmark var en republik, giver det mening at reflektere over, hvad 50 år med dronning Margrethe har betydet for sammenhængskraften i Danmark, og hvad hun betyder for den måde, andre opfatter vores land på?

Langt de fleste er enige om, at dronning Margrethe har gjort det godt. Hun er respekteret som en klog, intelligent og begavet regent, som har haft stor betydning, uanset at hendes reelle politiske magt er begrænset.

En kristen regent

Man kan også overveje, hvad det betyder, at dronningen bekender troen på Kristus og er en flittig kirkegænger. Jeg tror ikke, vi skal undervurdere betydningen af, at hun fra den første dag som regent har gjort det kendt, at hun oplevede sig afhængig af Guds nåde og velsignelse. Hendes bøn, om at Gud må bevare Danmark og os alle, er kendt.

Dronningen nyder stor respekt og anderkendelse. Derfor kan hendes kristne bekendelse være med til at give den kristne tro legitimitet. Det er et tydeligt signal om, at troen på Gud og afhængighed af ham også er for dem, der for en overfladisk betragtning skulle kunne klare sig uden ham. Det er ikke utænkeligt, at dronningens kristne bekendelse har fået mange til at overveje, om troen på Gud også er noget for dem.

Den største rigdom

Dronning Margrethe er rig på mange måder. Hun er rigt begavet, har indflydelse og har meget materiel rigdom. Men hendes største rigdom er utvivlsomt den forbøn, hun er omkranset af.

Vi taler ofte om den velsignelse, det er at have forbedere. Vi er mange, der har den glæde at have forbedere i familien og nærmeste netværk. Vi har også mulighed for at søge forbøn i det kristne fællesskab. Det er en rigdom.

Dronning Margrethe er det menneske i Danmark, der har flest forbedere med navns nævnelse, og jeg er ikke i tvivl om, at det har stor betydning.

Lad os allerede nu tage del i forbønnen for hendes afløser, kronprins Frederik, at Gud også må velsigne ham og hans familie.


Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: post@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookiepolitik
Whistleblowerordning
Følg vores aktiviteter