Tal om tro derhjemme - indremission.dk
Tal om tro derhjemme

09.07.2020

Tal om tro derhjemme

Vi må ikke overlade ansvaret for vores børns tro til alle andre




Hvad er det egentlig, vi gør med vores ansvar for at række evangeliet til næste generation? Det er et spørgsmål, som jeg oplever presser sig på, og som jeg derfor nu vover at stille til os, der er forældre og måske bedsteforældre.

Er vi tilstrækkeligt opmærksomme på og bevidste om, at vi har det helt afgørende ansvar for vores børns evige liv? Eller bruger vi alt krudtet på børnenes ve og vel i dette liv?

Ser jeg rigtigt, når jeg aner en tendens til, at vi udliciterer trosoplæringen af næste generation til børneklub, teenklub, ungdomsarbejde, lejre, bibelcampings m.m.?

Hjælp til samtalerne

I disse år er der stort fokus på at udvikle og tilbyde hjælp for forældrene til den åndelige samtale i hjemmet, men noget tyder på, at det er meget få, der tager imod disse tilbud. Er årsagen den, at vi lader andre om at tale med vores børn om Gud?

Vi ved, at det er det vidnesbyrd, vores børn møder i hjemmet, der har størst betydning for dem. Derfor er det en meget stor fejl, hvis vi i stedet forsøger at deponere det åndelige ansvar for vores børns tro uden for hjemmet.

Vores prioriteringer bevidner, hvad der er vigtigt for os. Derfor må vi som kristne forældre prioritere at finde gode rammer for en samtale om liv og tro i hjemmet Vi må bruge tid på at lære børnene Guds ord at kende i de bibelske skrifter.

Presset til møder

Når det nu er så afgørende, at mit barn lærer Jesus at kende og bliver bevaret i troen på ham, er det relevant at spørge, hvad det er, der forhindrer samtalen om troen derhjemme? Måske er det angst for at presse for hårdt, eller angst for at gøre det forkert. Måske er det blufærdighed eller udfordringen med at få troen og livet i dagligdagen til at hænge sammen.

Forleden var der en, der udtrykte det sådan: Hvis vi ikke taler med hinanden i hjemmet om det, der er det vigtigste i vores liv, så bliver det i mindre grad vigtigt for os selv og for vores børn! 



Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: post@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter