Omsorg i en coronatid - indremission.dk
Omsorg i en coronatid

Vi vil hjælpe hinanden godt igennem coronatiden

Tiden med corona er præget af usikkerhed, omstillinger og afsavn og kan opleves svær for mange. Hvordan passer vi godt på os selv, så vi kan være noget for andre? Og hvordan viser vi nærhed i en tid, hvor afstand er tegn på omsorg? 

Indre Missions diakonikonsulent har samlet en række ideer. Husk altid at holde forslagene op mod de til enhver tid gældende anbefalinger fra sundhedsmyndighederne.

Diakonikonsulent

Margit Ahlefeldt Simonsen

T: 24 49 09 79
E: Send mail

Læs mere


Otte tips og ideer til at komme godt igennem coronatiden

1. Dyrk de nære relationer

Det er ikke godt for mennesker at være alene. Det er en bibelsk pointe, som også gælder i denne tid, selv om vi blevet bedt om at begrænse vores omgangskreds og ses med så få som muligt. 

Fordelen ved at være sammen med færre af gangen er, at det giver os mulighed for at dyrke nærheden og følge hinanden tættere i en periode. Derudover kan vi glæde os over alle de virtuelle muligheder, vi har for at kommunikere med andre. Selv om det ikke kan erstatte et fysisk besøg, kan vi ses med dem vi savner - og spare køreturen.

2. Hold fast i fritidsaktiviteterne

Et af kendetegnene ved coronavirus er, at den skaber stor usikkerhed. Vi ved ikke, hvornår der kommer en vaccine, og det kan let gøre, at vi oplever en grad af magtesløshed og mangel på kontrol. Derfor har vi brug for at holde fast i vores hverdags- og fritidsaktiviteter.

Det kan både være ved at lave god hverdagsmad og hygge ekstra om bordet derhjemme og ved fortsat at komme i kirke og missionshus. Ud over et åndelige fælleskab, kan det give os en oplevelse af samhørighed, og at denne tid er noget vi skal igennem i fællesskab på så god en måde som muligt.

3. Gør noget godt for andre

En af de ting der giver øget livsglæde og mere energi er, at gøre noget godt for andre. Det kan være alt fra at gå i gang med at lave den helt specielle hjemmelavede gave til en du holder af, til at hjælpe naboen med indkøb eller bage en ekstra plade boller, når du alligevel er i gang og glæde en anden med dem. Det at give noget videre til en anden skaber automatisk en positiv følelse og giver gode relationer.

4. Bær over med andre

I en krisetid bliver vi alle mere sensitive. Vi skal derfor være ekstra opmærksomme på hinanden i denne tid. Vi kan så let blive styret af vores følelser i mødet med hinanden. Vi opfatter situationer forskelligt, især når det gælder om at overholde coronarestriktioner. Det kan let skabe konflikter og danne grobund for konspirationsteorier.

Et godt råd er at forsøge at lytte ind til en forståelse af, hvorfor den anden reagerer, som han eller hun gør. Få tips til en god samtale i artiklen Tag en snak om det der bekymrer

5. Kom ud i naturen

En tur i naturen har en positiv effekt for både vores fysiske og psykiske velvære. Det er uanset, om du bruger skoven til træning eller en rolig gåtur. Selv i den mørkeste tid på året, er det godt at komme ud og få noget lys og frisk luft. Duft til skoven, når du går en tur, og brug dine sanser, når du bevæger dig. Det giver både ilt og energi til hjerne, sjæl og krop.

Gå alene, med en ven eller din familie, og nyd samværet i coronavenlige omgivelser. I kunne f.eks. sanke, altså samle kogler, nedfaldne grene osv. til dekorationer mm. til senere brug.

6. Skab nye projekter

Hvor tit siger vi ikke, det vil jeg gøre, når jeg engang får tid? Coronakrisen giver mange af os ekstra tid, fordi vi skal skære ned på vores sociale liv. Måske har du et projekt, du længe har haft lyst til at gå i gang med. Brug denne tid til at få gjort noget ved det. Det kan f.eks. være ”et gør det selv” projekt i hjemmet eller at komme i gang med at løbe. Det giver glæde og energi at komme i gang, og få det gjort, og det flytter fokus fra de begrænsninger, vi oplever for tiden.

7. Vælg nyheder til og fra

Det er ikke kun godt at følge med i nyhedsstrømmen i denne tid. Mediernes fokus på coronaens udbredelse og betydning for vores samfund kan skabe bekymringer og sætter gang i kroppens alarmsystem.

Overvej derfor om det ikke er nok at blive opdateret en eller to gange om dagen og forsøg at skærme dig fra nyhedsstrømmen resten af dagen.

8. Markér festdage

Vi har brug for at tænke på noget andet end coronavirus. Selvom om mærkedagen -den runde fødselsdag, barnedåben, bryllupsdagen ikke blev, som vi havde tænkt os, er det stadig vigtigt at fejre disse begivenheder.

Prøv at tænk nyt og kreativt ift. hvordan I kan skabe en god dag trods de ændrede rammer. Måske ender det med at blive en endnu bedre dag end den traditionelle fest med masser af ”plejer”.


Ideer til omsorg for andre

Sådan kan du vise lidt ekstra kærlighed og omsorg til andre i denne tid:

  • Ring til dem du tænker på. Gør tanke til handling og få en hverdagssnak om alt det, der fylder i en tid, hvor vi forsøger at begrænse besøg.
  • Drik kaffe eller spis sammen via videoopkald. Brug f.eks. Messenger, Facetime eller Skype til at mødes hver for sig og hyggesnakke, imens I gør det.
  • Bag en kage og giv den til en ven eller nabo. Det kan godt være vedkommende selv kunne have bagt, men det gør en stor forskel at opleve, nogen tænker på en.
  • Hjælp andre med at handle ind. Ikke alle behøver - eller kan køre i supermarkedet. Tilbyd at hjælpe med indkøb, der hvor hverdagen er ekstra presset, eller der er behov for at begrænse kontakten med andre.
  • Giv et madkram. Lav et måltid mad til dem der f.eks. er syge eller gamle. Det kan også være til dem, der arbejder i sundhedspersonalet og skal påskønnes for den store indsats, de gør for os alle i denne tid.
  • Send en hilsen. Det er altid godt med overraskelser. Det behøver ikke være store ting; det er tanken, der tæller. Lad børnene lave tegninger, perleplader eller andet til dem, I glæder jer til at se igen. Bestil en bog, en buket eller en æske chokolade, som bliver leveret direkte til modtageren.

Tag en snak om det der bekymrer

En samtale kan få stor betydning for personer, der føler sig utrygge

Læs mere

Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: post@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookiepolitik
Følg vores aktiviteter