Guds lys - indremission.dk
Indre Missions Tidende

02.02.2014

Guds lys

Vinterens mørke tydeliggør vores behov for solens lys. Men vi har i endnu højere grad brug for Guds lys




Det er ret mørkt i Danmark her ved vintertide. Ikke bare om natten, tit er det også gråt, vådt og mørkt det meste af dagen. Vi længes sådan efter lyset og glæder os over de 3-4 minutter, dagen forlænges med hvert døgn. Solens lys gør os godt, for vi er skabt til at leve og virke i lys. Vi forstår vores verden, griber den, lever og trives i den – med lyset som forudsætning.

Sollys og himmellys

I Bibelen tales der også om en anden slags lys ? med flere navne: Guds lys, Guds ansigts lys, livets lys, himmellys, verdens lys, det sande lys, Lammets lys … Er der en sammenhæng mellem de to?

    Jeg forstår lyset i denne verden som en slags afspejling af Guds lys. Det blev til ved skabelsen og skal en dag gå til grunde igen. Men Guds lys består, fordi Gud er lys, fra evighed til evighed. Mens verden står, har alt det skabte brug for solens lys. Men når Gud gør alting nyt, er der ikke længere sol og måne, for Gud er selv lyset.

Vores virkelighed

Vi trænger til solens lys for at leve og trives i vores fysiske menneskeliv, ja. Og vi trænger til Guds lys ind i vores liv – for at leve og trives i vores åndelige menneskeliv for Guds ansigt. Dét lys stråler ud fra Jesus Kristus og skinner på os fra alle de steder, hvor han er: i ordet om ham, i forkyndelsen af ham, i lovsang, bøn, dåb og nadver, i fællesskabet med dem, der hører ham til og i alt godt, han gør. Når vi mærker dette lys, er det i virkeligheden glimt af Guds rige, vi erfarer. Guds rige er iblandt os.

    Vi kan gå rundt i solskinnet (eller gråvejret) og samtidig vandre i Guds lys i følgeskab med vor Herre Jesus. Da véd vi, at vi under alle forhold er i hans hånd.

Lyset afslører

Når forårssolen bliver stærk og skinner ind i vores stuer, så afslører den støv og snavs på ruderne og i krogene – og alle vi gamle husmødre ser, at der må gøres rent. Noget tilsvarende sker, når Guds lys skinner ind i vores liv. Det afslører fejl og mangler, uret og anden synd. Vi må ”gøres rene”.

    Den eneste, der kan rense os, er ham, lyset kommer fra – og han kan og vil! Hvis vi bekender vore synder, er Gud trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os fra al uretfærdighed. Så lad os gå med Jesus ind i lyset, ind i den åbne bekendelse, ind til livet. Han har selv sagt: ”Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys” (Joh 8,12).

Inger Margrethe Kofod-Svendsen er fhv. højskolelærer og forlagsleder.



Læs bladet her:
.
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: post@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter