Jesus frelser i det offentlige rum - indremission.dk
Indre Missions Tidende

26.01.2014

Jesus frelser i det offentlige rum

En rundtur til de små butikker i nabolaget afslører, at de kristne i Addis Abeba gerne skilter med deres kristne tro




Nu har vi snart været her i Etiopien i et år, og hvad er det så, der har gjort størst indtryk? Det er ikke så enkelt at svare på, men én ting er i hvert fald iøjnefaldende, nemlig at der er rigtig meget religion i det offentlige rum. Det møder os på skilte, på taxaer, på hustage og i det hele taget.

    Den danske debat om at undgå religion i det offentlige rum vil her i landet falde fuldstændigt til jorden.

    Sproget i sig selv er religiøst. Vi nævner Guds navn, hver gang vi hilser på hinanden og giver Gud æren for, at vi har det godt.

    Når vi går tur her lige uden for porten i vores eget nærområde, hvor vi bor, ser vi i mange af de små butikker et skilt, som hænger ned fra loftet, hvor der står små kristne budskaber, som ikke er til at overse.

    Jeg har længe tænkt på at fotografere disse små vidnesbyrd. I dag tog jeg så en runde fra butik til butik, og fik lov til at fotografere og også sende billederne til Danmark til den her artikel i IMT.

Isenkram og Jesus

I den første butik sælges der isenkram. På skiltet står der "Jesus frelser" og "Jesus er nok". Da jeg bad om lov til at fotografere, ville han give mig en traktat med fra den traktatholder, som står ved døren.

    "Der er mange, som gerne vil have en med," fortæller Kefas, som den unge mand hedder. Han har traktater på amharisk, oromo, arabisk og engelsk. Vi bliver dog enige om, at de hellere skal blive stående til andre kunder. Jeg undskylder, at jeg ikke lige står og mangler kopper eller tallerkener, men han kan huske, at jeg tidligere har købt indpakningspapir sammen med en anden!

    "Der er vigtigere ting end at få solgt noget," siger Kefas, "og hvis jeg har mulighed for at fortælle nogen om Jesus, så regner jeg det for en god dag, også selv om jeg ikke får solgt så meget."

De læser det

Den næste butik er ikke ret stor - bare seks-otte kvadratmeter. Jeg kigger ind og bliver budt velkommen. Her hænger også et skilt - på spejlet.

    Ejeren hedder her Fekerte, og hun vil gerne stille op til fotografering. Spejlet gør, at fotografen også kommer med på billedet! Fekerte fortæller ligesom Kefas, at hun tillægger det stor betydning med det skriftlige vidnesbyrd.

    "Nogle mennesker tror måske ikke, at de læser det, men jeg ved, at de gør det alligevel," siger hun. "Somme tider giver det anledning til en snak, andre gange gør det ikke, men jeg ved, at jeg på denne stille måde får fortalt dem, at Jesus lever og er vores eneste frelser. Jeg er ikke altid så god til at snakke om det, men så må jeg fortælle om Jesus med mit lille skilt."

Måske mødes vi igen

At der også er et lignende skilt i den kristne bogbutik, som dog mest sælger kristne cd-er, er ikke så underligt. Her bliver jeg inviteret til en snak med en ungdomspræst, som godt vil en tur til Danmark og forkynde evangeliet for os.

    "I tror, at vi er det mørke kontinent, men jeg ved, at der også er meget mørke hos jer," siger han. Vi får en snak om udfordringer for os hver især - om at Jesus er verdens lys - og at vi ikke altid skal fokusere for meget på det mørke, vi ser.

    Vi deler verset om ikke at være herrer over hinandens tro, men medarbejdere på hinandens glæde, som Paulus skriver om i 2 Kor 1,24. Jeg kan ikke love at betale hans evangelisationstur til Europa, men hvem ved, hvor vi mødes næste gang!

Tid til Bibelen

Endnu et besøg fører til en lille kvinde, som hedder Tigist. Hun sælger også kopper og tallerkener, og jeg har engang købt en stabel plastictallerkener hos hende, husker jeg. Der er ingen kunder i butikken, så hun sidder i et hjørne og læser i sin bibel.

    "Nogle gange er der både regnskab og oprydning, som jeg også må tage mig af," fortæller hun, "men der er jo også meget stille dage, som gør, at jeg har tid til at læse i Bibelen og bede for kirkens arbejde, for mine kunder og for dem, som går forbi på gaden. Det kan godt give anledning til at vidne for folk, også når de kommer herind i butikken, og jeg tror på, at Gud lægger min dag til rette på en måde, så jeg kan være til velsignelse for nogen hver dag. Måske er du den person, som jeg skulle tale med i dag - og du har også været en opmuntring for mig med dine spørgsmål," fortæller Tigist.

    Hun foreslår, at jeg også fotograferer den plakat, som hun har hængende på væggen. "Dem, der læser bladet i Danmark forstår vel ikke vores sprog," siger hun. "Her står der, at Jesus har betalt al vores gæld, men det gælder dog ikke varer købt her i butikken," tilføjer hun med et glimt i øjet!

    Tigist viser sig at være korleder for det børnekor, som stod for krybbespil og sang ved en gudstjeneste i julen. Det var fantastisk at se og høre børnekoret, hvoraf de yngste nok kun var tre-fire år, stå og synge om englekoret julenat. Josef og Maria og hyrderne var der naturligvis, og en masse hellige konger med kongekroner med hver et bogstav, som skulle have dannet en tekst for os, hvor der skulle have stået: "Et barn er født os, halleluja, halleluja."

    Selv om børnene er meget disciplinerede, var det alligevel svært at finde den helt rigtige plads, så bogstaverne kom til at stå i den rigtige rækkefølge, fortæller Tigist.

En hilsen til Danmark

I en tøjbutik er en kunde i gang med at prøve en bluse. Da indehaveren hører mit ærinde, stiller hun sig straks op på en stol for at holde skiltet lige, så jeg kan fotografere hendes udgave af "Jesus er Herre".

    Hun vil gerne selv med på billedet og sender en hilsen til alle dem, som måtte se det. "Jeg ved, at det er sandt, at Jesus er Herre," siger hun og drejer skiltet, så jeg kan se, at der på bagsiden står: "Jesus frelser."

    Jeg er vist nødt til at tage en ekstra runde i alle disse små butikker for at købe lidt flere af de små etiopiske kaffekopper i de to isenkrambutikker, måske et tørklæde, en cd og - ja hvad var det nu, man kunne købe i den sidste butik?

Vores eget skilt

Vi har også vores eget skilt. I forruden af bilen er der et lille et med en henvisning til Salme 22, hvor der i dansk oversættelse står: "Hold dig ikke borte fra mig, for nøden er nær, og ingen hjælper mig!"

    Nogle gange synes det næsten for provokerende! Trafikken kan være det rene kaos, og en god chauffør ved rattet er bestemt en nødvendighed, men samtidig er det godt at vide, at Gud er vores hjælper - også i de helt dagligdags ting, såsom at overleve i trafikken.

                    
Anne Grete og Per Rasmussen er i et år udsendt for Dansk Ethioper Mission til Addis Abeba i Etiopien. Til marts kommer de tilbage til deres præstebolig i Skagen efter et år i Afrika.



Læs bladet her:
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: post@indremission.dk

Persondatapolitik
Cookie politik
Følg vores aktiviteter