Da ordningen med kvindelige præster blev indført i 1947, medførte det en nyskrivning af kirkens fundament. Indtil da var der ikke ændret på kirkens gamle trosbekendelser og liturgi, så på papiret stod kirken på solid klassisk kristen grund. Også dengang fik modsatrettede fortolkninger lov at blomstre i kirken, men at indføre en ny lovgivning, der tillod kvinder at være præster, var en meget synlig forandring – også på papiret. I den protest, som 514 præster indsendte, da loven blev indført, kaldtes den nye lov ligefrem et kirkebrud.
Mange af de argumenter, som blev brugt til at begrunde den nye lov, tog ikke udgangspunkt i en bibeltro læsning af Bibelen. Det var i sig selv et brud på kirkens fundament, for i en luthersk kristendomsforståelse står og falder kirkens liturgi, bekendelsesskrifter og øvrige ordninger med Bibelens udsagn. Derfor vil jeg alene forholde mig til de bibelske argumenter i denne artikel.
Både et ja og et nej til kvindelige præster bliver i vores sammenhænge forsvaret ud fra en bibeltro position. Det kunne tyde på, at det ikke er et emne, Gud har ladet stå tindrende klart i Skriften. Det skal dog ikke afholde os fra at bede, studere og samtale for at finde Guds Ords vej i det.
Et nej til kvindelige præster handler ikke om kønskamp, men om at Guds ord skal adlydes, også når det opleves politisk ukorrekt. Spørgsmålet handler kun om én af Bibelens mange tjenester, og det er et spørgsmål om arbejdsfordeling, ikke om værdifordeling. For mænd og kvinder er lige værdifulde, lige elskede af Gud og danner tilsammen det menneske, der er skabt i Guds billede.
De typiske argumenter for et nej til kvindelige præster kan måske inddeles i fire trin.
En variant fortolker punkt 1. og 2. således, at det ikke alene gælder præsteembedet, men at en kvinde i det hele taget ikke må optræde som lærer i kristendom overfor en voksen mand. Dette har således været det klassiske syn i Luthersk Mission (LM), mens Indre Mission sætter stregen ved embedet. Således har LM typisk ikke haft kvindelige bibelskolelærere med teologiske fag eller kvindelige forkyndere og undervisere for voksne mænd (= over ca. 14 år), mens IM har haft begge dele.
Den typiske argumentation for et ja til kvindelige præster er noget mere varieret, men kan voldsomt kortfattet gengives som modsvar til argumenterne for et nej:
Nogle vil givetvis lægge mere vægt på samfundsmæssige forhold, men at argumentere ud fra, hvad samfundet for tiden finder politisk korrekt, er ikke et argument ud fra Bibelens eget verdensbillede. Tværtimod siger Bibelen klart, at vi skal lade os styre af et andet skema end det, den aktuelle udgave af verden følger (Rom 12,2).
Naturligvis kan nye strømninger gøre os åbne for at tage nogle kulturbriller af og læse Bibelen med et klarere syn. Det er efter min mening sket med kønsrollebrillerne, som en patriarkalsk kultur i en del århundreder lagde ned over al bibellæsning og fortolkning i den vestlige kirke. Der skulle en kulturreformation til, før brillerne gik så meget i stykker, at vi kunne genopdage Bibelens virkelige beskrivelse af mand og kvinde. Jeg bilder mig i hvert fald ind, at vores briller på det område er noget mindre misvisende end dengang.
Alle »nye øjne« skal dog stadig fastholde, at alt, hvad Bibelen siger, stadig gælder autoritativt for os, når det læses og forstås, som det blev forstået, da det blev affattet. Hvordan det så blev forstået den gang, kan man altså åbenbart have forskellige meninger om.
LÆS MERE
På imt.dk/links er der links til dokumenter, der uddyber de bibelske argumenter for både et ja og et nej.
I denne artikel svarer IMs formand på spørgsmål om, hvordan IM i dag fastholder kirkens gamle syn på kvinders adgang til præsteembedet.
Tilmeld dig vores nyhedsmail og få en mail hver 2. uge med seneste nyt fra Indre Missions arbejde.
Vi har sendt en mail og bedt dig bekræfte din mailadresse. Du er først tilmeldt, når adressen er bekræftet.