Indre Missions Tidende

29.06.2018

Peter bliver afsløret efter stor meningsmåling

Det ene øjeblik får Peter en åbenbaring fra Gud. Det næste øjeblik er han Satans redskab




Prædiken til 5. søndag efter trinitatis

For en fodboldentusiast er disse uger med VM en herlig tid. Jeg tror på guld til det brasilianske sambahold, de kyniske tyskere eller de spirende belgiske stjernefrø. Selvfølgelig er der også en jubeloptimist i mig, der tror på en euforisk gentagelse af EM '92. Men der er nok ikke mange uden for Danmarks grænser, der vil tage det gæt seriøst.

I medierne laves hver dag analyser og reportager: Hvem flopper? Hvem bliver den næste Messi? Hvem er favoritter? Spørgsmålene står i kø, hvis man ellers deler interessen for fodbold.

Spørgsmålene stod også i kø på Jesus' tid. De handlede ikke så meget om fodbold eller Messi. De handlede om Messias.

Rygterne løb

Straks Jesus begyndte at prædike og helbrede offentligt i Israel, spredte der sig et utal at rygter: Er han den, vi venter på? Er han vores befrier, vores Messias? Da de kom til Cæsarea Filippi, der er et naturskønt område nord for Genesaret sø, lavede Jesus en klassisk meningsmåling: Hvem siger folk, at Menneskesønnen er?

Det spørgsmål havde disciplene fuldstændig styr på. For sådan er det med os mennesker: Vi har som regel rigtig godt styr på, hvad alle andre mener. Så de råbte nærmest i munden på hinanden: Johannes Døber, Elias, Jeremias eller en anden af profeterne! Fællesnævneren er, at det er folk, der gjorde store tegn i Guds navn, og som var med til at forberede folket på, at Messias skulle komme.

Peters bekendelse

Men så kastede Jesus bomben og stillede skarpt på disciplene: Men hvem siger I, at jeg er? Jeg kan næsten mærke deres nervøsitet eksplodere. For nu var det dem, der havnede i eksamenslokalet og skulle svare på det svære spørgsmål.

Men Peter tog teten. Han var jo en handlingens mand, der ikke behøvede så meget betænkningstid. Sommetider til stor glæde og andre gange til afsløring og skam. Snart bliver begge dele aktuelt i denne nervepirrende samtale.

Peter svarede: Du er Kristus, den levende Guds søn. Du er ikke bare én, som gør store tegn for at pege på Gud. Du ER Gud. Du forbereder ikke blot Messias' komme. Du ER Messias. Du er ham, som profeterne har talt om.

Havde det været i et eksamenslokale, ville censor være imponeret. Peter havde fanget pointen: Jesus var ikke bare en almindelig mand. Han var Kristus.

Det understreger vi også i trosbekendelsen, når vi siger: "Vi tror på Jesus Kristus". Ulempen er dog, at det let får karakter af et fornavn og efternavn. Men "Kristus" kan ikke sammenlignes med "Nielsen" eller "Eriksen". Det er en bekendelse: Jesus ER Kristus! Det er den bekendelse, Peter aflagde, hvortil Jesus svarede, at den bekendelse skulle være grundlaget for hele kirken på jorden! Så der opstod garanteret store jubelscener i discipelflokken, som hvis de havde vundet en afgørende VM-kamp.

Skandaløs misforståelse

Men så siger Jesus noget, der slukker for festen og dræber den gode stemning totalt: Om lidt skal vi til Jerusalem, og når vi kommer dertil, skal jeg lide, hånes og slås ihjel. Men på den tredje dag skal jeg opstå!

Det bliver for meget for Peter. For Kristus - befrieren - kan da ikke dø! Det må være en skandaløs misforståelse. Derfor udbryder han: "Gud bevare dig, Herre, sådan må det aldrig gå dig."

Jesus' svar til Peter er ret uhyggeligt, synes jeg: "Vig bag mig, Satan!" Det er sådanne ord, der kan få det til at risle koldt ned ad nakken. Den Peter, som lige havde fået en åbenbaring fra Gud, er nu pludselig Satans redskab. Sikke en afsløring.

Pointen er, at det ikke kun udstiller Peter. Det viser også noget om min skrøbelighed som et almindeligt menneske. Når det kan ske for klippen Peter, er det ikke så underligt, at jeg også jokker i spinaten igen og igen og ikke fatter Guds plan med det hele. Men desto større anledning giver det til at klynge sig til Jesus i tillid til, at han virkelig er Gud selv, sådan som han sagde, og at han talte sandt, da han sagde, at han skulle lide og dø, for at vi kan få tilgivelse og evigt liv ved tro på ham.

 

Evangelieteksten til 3. søndag efter trinitatis er fra Matt 16, 13-26. Læs den online hos Bibelselskabet.



Læs bladet her

Kommentarer


Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)
Indre Mission
Korskærvej 25
7000 Fredericia
T: 75 92 61 00
E: sek@imh.dk

webmaster@indremission.dk

Persondatapolitik
Følg vores aktiviteter