Helle Noer

Kons. for kreativ forkyndelse

Chr. Kellersvej 15, Brejning
7080  Børkop
64 64 66 90 / 30 29 75 06
helle.noer@indremission.dk


Fokusområder

Visuel forkyndelse, kreative workshops

Lidt om mig selv

Mange tror, at jeg er uddannet kunstner, men jeg har altid været meget matematisk og allermest nysgerrig på, hvordan det levende virker. Derfor har jeg en uddannelse som biomediciner, hvor man så at sige ”ser Gud i kortene” og lærer om, hvordan celler fungerer. Denne systematik og nysgerrighed har jeg taget med ind i mit arbejde som forkynder, og jeg nyder at opdage nye ting og vinkler på Gud og Bibelen. De nye opdagelser kommer ofte, når jeg maler temaerne, fordi jeg så kan SE dem.
60% af min arbejdstid går til IM, og resten af tiden bruger jeg bl.a. på at nørde med min egen kunst.

Jeg er gift med Jesper, kører ikke bil og har god tid til mine mange interesser, bl.a. at rejse, læse, lave spændende og eksotisk mad, min have og et hav af kreative ting. 

Jeg kan tilbyde

Jeg ønsker at forkynde til flere sanser end ørerne. Det betyder, at jeg inddrager billeder og nogle gange små interaktive opgaver i mine taler. Og jeg fortæller altså ikke om kunst, men bruger min kunst til at fortælle om Jesus.

Desuden afholder jeg kreative workshops for at opmuntre andre til at opdage nye sider af Gud – især bruger jeg om foråret meget tid på at hjælpe konfirmander med at lave moderne ikoner over deres konfirmationsord. Se mere om det på www.kunstforgud.dk.

Pga. travlhed med konfirmander holder jeg ikke møder fra januar til april, begge incl.

Emner, jeg tager ud og holder et møde med:

  • Guds kærlighed har mange farver. Med Jesus som tolk og prisme ser vi alle nuancerne af Guds ubeskrivelige lys og kærlighed.
  • Grundtvig på paletten. En sangaften sammensat af de billeder, jeg har malet til en stribe af både kendte og elskede Grundtvigsalmer og nogle af de mindre kendte, fyldt med stærke tanker og ordbilleder.
  • Troen - Håbet - Kærligheden. Den gamle treklang er stadig aktuel og værd at undersøge - denne gang med billeder.
  • Tre i én - er det ikke ligegyldigt? Om treenigheden som forklaringsmodel for Guds væsen og kærlighed til os.
  • Forankret. Hvorfor er ankret et symbol på håb? Vi ser på dette tunge og samtidig levende symbol og ikke mindst på håbets ankergrund.
  • Fadervor. Aktiv og involverende tale, hvor deltagerne skal parre billeder med bønnerne i Fadervor
  • Kreativ bøn. Vi hører om nogle af Luthers tanker om bøn og fremstiller selv små ting, der kan hjælpe os til at holde tankerne fokuserede.
  • Det hemmelige sprog. Kirkens symboler er det hemmelige sprog, som kun indviede forstår. Hør den stille prædiken i kirkerummet.
  • Korsets gåde. Jesus brugte mange billeder for at forklare korsets betydning – vi ser på nogle af dem.
  • Sang-aftner. Et miks af billeder, tale og masser af sange over forskellige temaer.
  • Kreative familieaftner. Forskellige emner med adresse til BÅDE børn og voksne - og altid med kreative aktiviteter bagefter, der passer til emnet.
  • Kreative workshops: Moderne ikoner, maleri, englefremstilling og meget andet.

Se i det hele taget mere på www.kunstforgud.dk