Lige nu kører kampagnen Kom nærmest Næstved på Facebook. Kampagnen har et lidt utraditionelt mål: at få flere unge til at flytte til Næstved for at engagere sig i Indre Missions arbejde i byen. Det er Region Øst, der står bag initiativet, og ifølge regionsleder Filip Skjerning er det en del af en længerevarende satsning.
»Vi fik for nogle år siden en vision om, at man kunne opmuntre unge til at flytte til et område og bruge et år på at bidrage til det lokale missionsarbejde, « fortæller han.
Valget faldt på Næstved, Sjællands femtestørste by, hvor der i forvejen eksisterer et lille IM-fællesskab. Der er en nystartet børneklub, drevet af unge familier, og en bibelkreds for unge.
Vil styrke det der allerede findes
Med kampagnen håber Region Øst at kunne bygge videre på de eksisterende initiativer.
»Vi tænkte, at det kunne være oplagt at gøre lidt mere ud af det. Måske kan vi få nogen til at flytte til, og selvom det ikke sker med det samme, vil vi stadig gerne støtte og styrke det arbejde, der allerede findes,« siger Filip Skjerning.
I kampagnen kan man blandt andet møde én af de unge, der overvejer at bruge et år i Næstved. Det giver et ansigt til projektet og skal inspirere andre til at overveje samme mulighed.
Selvom der ikke er nogen garanti for hurtige resultater, ser Filip Skjerning satsningen som et langsigtet projekt.
»Det kan godt være, at det først lykkes om et år. Men vi vil gerne være klar og tage de første skridt allerede nu,« siger han.