Helle Viftrup Kristensen

Forkynder

Vandmøllevej 3
7080  Børkop
23 43 81 76
helle.vk@indremission.dk


Fokusområder

Projektleder for FRYD, forkyndelse for unge og kvinder

Lidt om mig selv

Jeg er født i Sønderjylland og voksede op et dejligt sted på landet, hvor kirken var en naturlig del af livet. Da jeg var 17 blev troen på Gud personlig for mig. Derefter tog jeg på Børkop Højskole og oplevede glæden ved at fordybe mig i Bibelen, få svar på en masse spørgsmål og møde andre unge, der var optaget af det samme. 

Siden 1987 har jeg haft den glæde at være gift med Martin. Martin arbejder på Indre Missions Hus i Fredericia og vi bor i Børkop. Tæt på vandmøllen, med natur, katte og hest og atelier, hvilket er noget jeg dagligt nyder. Jeg erfarer Guds nærvær gennem naturen, timerne med pensel eller blyant i hånden, gode bøger, bibelske tekster og samværet med andre. 

Af natur er jeg nysgerrig, har trang til at røre ved alting og se om man måske kunne bruge det til noget andet. Jeg er optaget af hvordan vi mennesker har det med Gud og med hinanden. Af menneskets skabende og kreative side. Af indtryk der bliver til udtryk. Af at stille spørgsmål og undres. Ser Guds finger i naturen. Elsker gode, dybe samtaler. Nyder at undervise. Læser gerne. Oplever og forstår med hænderne. 

Har været Højskolelærer på Børkop Højskole, med et særligt ansvar for det kreative område, men har også haft andre fag som identitet, parforhold, sjælesorg o.l. Har også været selvstændig som glaskunstner gennem 15 år. Er nu deltidsansat og arbejder ellers med kunst på forskellig vis. 

Jeg kan tilbyde

  • At tale ved almindelige møder. 
  • At tale ved kvinde-arrangementer
  • At deltage i lejre eller andre steder, hvor der både er tid til indtryk og udtryk
  • At holde møder, hvor vi arbejder med forskellige udtryk
  • At arrangere noget for dem der selv er interesseret i at skabe
  • At være med som ideudvikler

Uddybelse af mine fokusområder:

Forkyndelse. Guds fantastiske inspiration til tro og hverdagsliv. Hvordan lever vi som kristne i vores tid. 
FRYD. Et arbejde der særligt henvender sig til kristne der arbejder med kunst. Hvordan kan vi bruge vores skabende evner? Hvordan kan vi hjælpe og støtte hinanden. 
Kvinder. Oplever at vi har brug for sammen at snakke om hverdagen og hvordan vi navigerer i den. Det helt konkrete hverdagsliv med Gud og med alle de krav vi møder og det tempo omverdenen forventer af os. 
 

Emner jeg er optaget af i øjeblikket er:

  • Yndlingsmødesteder med Gud. Hvordan undersøger og udvikler vi dem. Gerne med tid til at afprøve lidt forskelligt
  • Kvinde i dag. I tiden, troen og travlheden.
  • Skabelsens betydning for kald og hverdagsliv
  • Gud gav os sanserne - ??
  • Emner om det konkrete daglige liv med Gud; hvordan navigere i dagligdagens krav
  • Temaer som: Lys, Glæde
  • I 2024: Bønnens år. Jesus lytter. Oplæg til at bede på måder, hvor man inddrager sanserne, det kan f.eks. være at male bønner, skrive dem, bøn i bevægelse eller hvad der passer til arrangementet.