Lohse vil nå ud til nye kundegrupper

Forlagsgruppen Lohse er udfordret af et lavere salg end forventet og kommer ud af 2023 med et større underskud. Nye kundegrupper og satsning på lydbøger kan være en vej frem.

Forlagsgruppen Lohse vil fortsat være stærke på de trykte udgivelser, men arbejder også på at etablere sig stærkere på lydbogsmarkedet. Illustration: Benhaman © Midjourney

Forlagsgruppen Lohse ser ud til at komme ud af 2023 med et større underskud. Det fortæller forlagschef Filip Odgaard Bodilsen. Han forklarer, at bogbranchen generelt har været presset af høje produktionspriser og et mådeholdent forbrug.

»Det er et billede, vi i Forlagsgruppen Lohse kan nikke genkendende til. Vi ender med at komme ud af 2023 med et større underskud. Den primære årsag skal findes på omsætningssiden, hvor vi desværre ikke har solgt så meget som forventet. Og så mærker vi, at produktionsomkostningerne har stabiliseret sig på et højere niveau end for bare et par år siden,« forklarer forlagschefen.

Vil nå nye kundegrupper

Filip Odgaard Bodilsen forklarer, at forlagsgruppen hele tiden arbejder med at finde frem til bøger, som både er relevante, og som kan sælges.

»Det er nok ikke urimeligt at antage, at bogsalget alt andet lige påvirkes af tilslutningen til de bevægelser, der udgør forlagsgruppens bagland. Til gengæld kan vi arbejde med at få nye kundesegmenter i tale og sikre, at de bøger, vi udgiver, har den relevans og kvalitet, der passer til målgrupperne. Vi går ikke på kompromis med det grundlag, vi driver forlagsvirksomhed på. Men vi prøver at spænde buen passende,« siger han.

Lydbøger er vigtige

Forlagschefen er ikke i tvivl om, at der fortsat er store muligheder for Forlagsgruppen Lohse.

»En markant udfordring er udviklingen i folks læsevaner og litteraturforbrug. Tendensen er, at vi læser mindre og sjældnere. Hvis bogen derimod står stærkt og er en foretrukken fordybelses- og underholdningsform, er der en god platform for vores forlagsarbejde. Af den grund vil vi også gerne være med til at understøtte bogens betydning,« forklarer han.

»Vi skal fortsat være stærke på de trykte udgivelser. Strømpilen peger væk fra skærmen og tilbage på papiret, og den bevægelse tager vi bestik af. Samtidig udgør lydbøger en markant andel af boglæsningen, og vi arbejder specifikt på at etablere os stærkere på lydbogsmarkedet. Vi går efter højere kvalitet og tilgængelighed på flere lydbogstjenester.«

Hold dig opdateret med vores aktiviteter og nyheder fra Indre Mission

Vi sender vores nyhedsmailen hver anden torsdag med nyheder fra landsarbejdet og inspiration fra de lokale fællesskaber. Du får også en oversigt over kommende begivenheder og smagsprøver på magasinet impuls.
.
Missionen går nye veje i Thy
En række kirkelige initiativer ruller ind over Thy og Mors med det formål at gøre kirken mere relevant for lokalsamfundet. Dette sker gennem nye…
Lønstigninger øger behov for gaver
Indre Mission har modtaget flere gaver i årets første kvartal end forventet, men pengene er allerede brugt, fortæller økonomichef …
Konstruktiv dialog mellem Indre Mission og tilknyttede valg- og frimenigheder
Repræsentanter fra Indre Missions ledelse mødtes med udvalgte personer fra tilknyttede valg- og frimenigheder for at styrke relationen. …

Annoncer