Coronapandemien har gjort ondt på IM’s økonomi, og den kraftigt stigende inflation rammer nu også missionsarbejdet. Derfor har IM søsat en ny kampagne, hvis mål er at hæve IM’s årlige gaveindtægter med en million kroner.
»De seneste ti år har gaverne til IM ligget ret stabilt på ca. 15 millioner kroner om året. Dem er vi meget taknemmelige for,« understreger økonomichef Bjarne Christensen.
»I samme periode er udgifterne dog steget med 20-30 procent på grund af den almindelige pris og lønudvikling, så hvis indtægterne skulle følge med udgifterne, skulle gaveniveauet været steget med to-tre procent om året,« forklarer han.
I flere år har stigende indtægter fra IM’s virksomheder kunnet kompensere for de manglende gaveindtægter, men flere af virksomhederne har været hårdt ramt af coronapandemien. Og selv om virksomhederne forventes på sigt at kunne bidrage på samme niveau som før pandemien, så tyder det ikke på, at driftsoverskuddet fremover kan øges i samme grad som den generelle inflation i samfundet. Slet ikke når den stigende inflation slår igennem i lønudgifterne, som er langt den største udgiftspost i IM’s økonomi.
Fire postkort
»Derfor appellerer vi nu til alle, som på en eller anden måde har glæde af IM’s arbejde, hvad enten de i forvejen bidrager, eller de endnu ikke er kommet med på vognen. Hvis vi skal fastholde det nuværende niveau i missionsarbejdet, har vi brug for en ekstra million til mere mission,« siger Bjarne Christensen.
I forbindelse med kampagnen er der udarbejdet fire forskellige postkort, der er sendt ud til IM-fællesskaberne med en opfordring til at sætte fokus på kampagnen lokalt.
»Hvert af postkortene er forsynet med en lille hilsen fra nogle af dem, som nyder godt af IM’s arbejde, og vi håber, at det vil få IM’s venner til at tænke over alt det gode missionsarbejde, som pengene bliver brugt til. Og hvad det er værd,« siger økonomichefen.