Forårssolen skinner ind igennem vinduerne i hallen på Børkop Højskole, mens 140 medarbejdere og fritidsansatte i Indre Mission finder sig til rette ved de små borde til medarbejderkonferencen. Konferencen blev i år holdt fra mandag den 6. marts til onsdag den 8. marts.
Temaet i år er at holde balance i arbejdslivet, og de første to dage er både Erik Poulsen fra Videncenter for God Arbejdslyst og stresscoach Helle Gottenborg inviteret med for at fortælle om, hvad der skaber god arbejdslyst, og hvordan man får trosliv og arbejdsliv til at gå hånd i hånd på en god måde, når man arbejder i en værdibåren organisation som Indre Mission.
En kreativ udfordring
I løbet af begge dage er der rig mulighed for at tale sammen med kollegerne ved de små borde og udveksle erfaringer. Der bliver også arbejdet kreativt med emnet, da alle bliver sat på den opgave at lave en collage, der kan fortælle, hvem man er, og hvordan man forsøger at skabe balance i sit arbejdsliv. Resultatet er et væld af farvestrålende og forskellige billeder, som viser, hvor mangfoldige både IM's medarbejdere og deres opgaver er.
På medarbejderkonference for første gang
På konferencens første dag byder generalsekretær Jens Medom Madsen velkommen, og som en lille leg beder han alle, der har været med på Indre Missions medarbejderkonference mere end fem år om at stå op. Langsomt sætter flere og flere sig ned, da det kommer til dem, der har været med i mere end 10, 20 og 30 år. Da turen når til dem, der har været med i over 40 år, er der stadig en håndfuld garvede medarbejdere, som står op.
For andre er det med medarbejderkonference derimod en helt ny og uafprøvet ting. En af dem, der er blevet ansat i Indre Mission det seneste år, er 29-årige Rebekka Hindbo Dideriksen, der er forlagsassistent ved Lohse. Hun fortæller, at hun har haft en rigtig god opstart som medarbejder i IM.
"Jeg har virkelig følt mig budt godt velkommen. Alle er meget villige til at hjælpe med at sætte mig ind i tingene. Det er rigtig dejligt," siger hun.
Der er dog noget, hun har studset lidt over i forbindelse med sin ansættelse.
"Når man bliver ansat i IM, får man et kaldsbrev, og den del synes jeg, var lidt mærkelig," siger Rebekka med et smil.
"Det er nok, fordi jeg ikke er konsulent eller missionær eller sådan noget. Jeg har det lidt sådan, at det jo bare er et arbejde. Jeg har ikke følt, at det var Gud, der bankede på og sagde, at det var det, jeg skulle. Så jeg tror aldrig, jeg har følt, at det var et kald."
Også 22-årige Mathilde Stær er med på medarbejderkonferencen for første gang. Mathilde er missionskonsulent ved SnakTro, og hun synes, at hendes opstart i Indre Mission har været den nemmeste opstart, hun har haft på en arbejdsplads, fordi kollegerne har været så imødekommende. Men ligesom Rebekka har Mathilde også haft nogle ting, som hun har undret sig over.
"Jeg har tidligere siddet i et bogholderi, hvor der var meget strukturerede planer for, hvad vi skulle og hvornår. Så det har været meget nyt for mig, at vi en gang imellem kan sidde en time og spise morgenbrød og snakke. For det føles overhovedet ikke som arbejde, men det er det, for de snakke, vi har, er helt vildt relevante for vores arbejde," fortæller Mathilde, der har lært noget vigtigt ved at have ansættelse i IM.
"Jeg er blevet meget mere reflekterende. Vi hjælper hele tiden hinanden til at tænke over, hvordan det, vi laver nu, kan lede til Jesus. Jeg synes, det er enormt fedt og givende at få lov til at arbejde på denne måde, hvor Jesus hele tiden bliver tænkt ind i det."
Mange forskellige tilbud
I løbet af konferencen er der forskellige frivillige tilbud, som spænder helt fra det at kunne stille spørgsmål til Indre Missions Hovedbestyrelse til lovsang, gåture, discgolf og brætspilshygge. Og så skal der naturligvis også være tid til samtalerne hen over kaffen, hvor medarbejderne får mulighed for at møde de kolleger, som de ellers sjældent har ansigt til ansigt. Det er en kærkommen lejlighed til at dele gode oplevelser eller udfordringer, som man møder i det daglige arbejde.
Tirsdag sluttes af med festmiddag og lovsangsaften, og så er konferencen slut for ansatte på Indre Missions Hus, imens de ansatte ude i regionerne tager onsdag med, hvor der blandt andet bliver sat fokus på diakoni, mission, besøgstjeneste og bøn i de forskellige workshops, man kan vælge mellem.
Traditionen tro afsluttes årets medarbejderkonference onsdag eftermiddag med en gudstjeneste, hvor alle ansatte og fritidsansatte er inviteret.
Det er en flok trætte medarbejdere, der begiver sig hjem til alle grene af landet, godt fyldt på af indtryk og værktøjer til at finde en god og sund balance i det at være ansat i Indre Mission.