Der har virkelig været brug for Indre Missions sjælesorgslinje i coronatiden. Det viser antallet af opkald i årets første uger.
»Vi har haft over 150 samtaler,« fortæller Finn Najbjerg, der er leder af sjælesorgslinjen.
Han glæder sig over de mange lønnede medarbejdere, som har givet tilsagn om at tage en vagt. Der var en aften, hvor der var syv opkald.
»Mange samtaler kan godt tage en time, og så er man altså brugt efter en vagt,« siger han.
Lederen oplyser, at det er blevet besluttet at fortsætte med en udvidet åbningstid, så længe nedlukningen af IM-fællesskaberne fortsætter. I december og januar var linjen åben hver aften. I februar reducerede man det til tre aftener om ugen, og det vil man fortsætte med.
Finn Najbjerg peger på flere grunde til, at mennesker har søgt et andet menneske at tale med.
»Coronatiden påvirker menneskers liv. Hverdagslivet er anderledes, og tingene glider vanskeligere. Nogle mister arbejdet eller har det svært i familien,« siger lederen, der oplever, at det er en bred målgruppe, som benytter sjælesorgslinjen.
»Der er en stor gruppe, som vi fornemmer, kommer i Indre Mission og i kirken, men vi søges også af en del, som ikke kender så meget til kristentroen.«
Han er overrasket over søgningen til sjælesorgslinjen og ser derfor meget optimistisk på fremtiden.
»Vi bliver kendt rundt i landet, så der vil også være brug for os fremover,« fortæller Finn Najbjerg.