Den 29. august udkom bogen De fortabte sønner, som er skrevet af brødrene Sune og Andreas Gylling Æbelø. De er begge opvokset i, hvad de selv kalder et "vestjysk, bibelfundamentalistisk miljø".
Som unge opdagede de uafhængigt af hinanden, at de mere var til mænd end til kvinder, og det fyldte dem med en stor skam og med en frygt for at gå fortabt. De fortæller begge om en tryg og kærlig opvækst, men også at de instinktivt oplevede deres homoseksualitet som forkert, uden at det var noget, man talte om. Derfor holdt de det hemmeligt - også for hinanden - samtidig med at de på hver deres måde gjorde, hvad de kunne for at bekæmpe og ignorere deres homoseksuelle følelser. De søgte hjælp i sjælesorg og forbøn, men "helbredelsen" udeblev, og de endte begge som voksne med at opgive kampen mod deres homoseksuelle følelser og lever i dag i homoseksuelle forhold.
I bogen retter de en skarp kritik mod bla. Luthersk Mission, Kristeligt forbund for studerende (KFS) og Agape, som nogle af de kristne institutioner, de mener var årsag til, at deres ungdom blev ødelagt af skam og frygt. Selvom brødrene ikke er opvokset i Indre Mission, omtales det alligevel som et "indremissionsk" miljø.
Bogen og deres historie er blevet massivt dækket af danske nyhedsmedier gennem både avisartikler, podcasts og tv-interviews.
Agape og Indre Mission svarer på kritikken
I forbindelse med Danmarks Radios dækning af historien blev Agape og Indre Mission bedt om at kommentere på kritikken. Kun en mindre del af kommentarerne er kommet med og kan i dag læses på DR's hjemmeside:
"Agape skriver, at de er kede af at høre om de negative oplevelser, og at de har erkendt, at der er foregået og foregår usund negativ social kontrol i kristne fællesskaber - herunder Agape. De tilføjer, at de ikke længere har hverken det omtalte center eller omvendelsesterapi, og de tager afstand fra omvendelsesterapi.
Indre Mission skriver, at de ikke tror på "terapeutiske" omvendelser og aldrig har haft tilbud, der sigtede på at "helbrede" homoseksuelle. De skriver, at de arbejder på at inkludere alle i deres fællesskaber - også dem, der er udfordrede af de bibelske værdier og normer. Men at de ikke kan læse Biblen anderledes end, at Gud har skabt mennesket til at danne par som mand og kvinde. Afslutningsvis skriver de, "vi respekterer homoseksuelle følelser, men anbefaler ikke at følge dem".
Læs hele svaret fra IM nedenfor.
KFS: Vi var ikke en hjælp
KFS har reageret på bogen med et længere indlæg, som kan læses på www.kfs.dk. Her indleder generalsekretær Jakob Skovgård Højlund med at undskylde for de negative oplevelser, som brødrene har oplevet og at "vi i KFS ikke var en hjælp og støtte på trosvandringen". Han understreger, at KFS bestræber sig på at skabe åbne fællesskaber, hvor nåde, tilgivelse og kærlighed skal være de bærende bjælker. Men det er samtidig fællesskaber, der bygger på Bibelen som øverste autoritet og derfor på en forståelse af, at "ægteskab og seksualliv er for en mand og kvinde, og at denne ægteskabsforståelse kalder på seksuel afholdenhed, når man lever udenfor ægteskabet."
LM holder fast ved forståelsen af ægteskabet
I magasinet Euroman, som også har interviewet Æbelø-brødrene, svarer Luthersk Mission på kritikken således:
"Vi tror, at Gud har skabt os som mennesker med et biologisk køn, men med stor variation bl.a. i følelsen af femininitet/ maskulinitet. Vi ønsker ikke, at mennesker skal blive ens eller føle ens, men vi holder fast ved forståelsen af ægteskabet som en relation mellem en mand og en kvinde. Vi er dog blevet bevidste om, at stærke holdninger kan udvikle sig til negativ social kontrol. Det ønsker vi at modarbejde, og af den grund udarbejdede vi sidste år sammen med en række andre kirkelige organisationer et ’Etos for god adfærd i kirker og kristne hjem."
Et vanskeligt dilemma
I DR-podcasten Genstart gentog Andreas og Sune Æbelø den 29. august kritikken, og Indre Mission blev bedt om at forholde sig til kritikken. IM's svar blev kun gengivet meget kort, men kan herunder læses i sin helhed:
Indre Mission er først og fremmest sat i verden for at hjælpe mennesker til personlig tro på Jesus Kristus, som den der sætter fri fra skyld og skam og giver håb om evigt liv. Derfor ønsker vi "fællesskab der favner" og har formuleret det sådan i et vores pejlemærker: "Vi arbejder for en social kultur i vores fællesskaber kendetegnet ved åbenhed, kærlighed, respekt og forskellighed."
Derfor er vi i Indre Mission meget optaget af, hvordan vi kan inkludere og rumme alle mennesker i vores fællesskaber. Også homoseksuelle og andre, der udfordrer vores normer og etik.
At ville skabe en åben og rummelig kultur, der giver plads til forskellighed og individualitet, samtidig med at vi fastholder de bibelske værdier og normer, åbner for nogle dilemmaer, som kan sætte nogle i klemme. Det er vi meget opmærksomme på, og vi er også bevidste om, at vi ikke altid har været gode til at italesætte dette på en kærlig og inkluderende måde.
I Indre Mission baserer vi vores forkyndelse og vejledning på Bibelen, hvor vi læser, at Gud har skabt mennesket til at danne par som mand og kvinde. Homoseksuelle forhold er ikke en del af Guds plan og afvises flere steder i Bibelen, både i Gammel og Ny Testamente.
Når nogle alligevel oplever, at de primært tiltrækkes af deres eget køn, er det en følelse, som vi respekterer. Vi har ingen ret til at dømme nogen, og vi vil ikke udelukke mennesker med homoseksuelle følelser fra IM's fællesskaber. Men vi anbefaler, at man ikke følger sine homoseksuelle følelser og indleder homoseksuelle forhold. Det sætter nogle i et svært dilemma i forhold til både troen og deres identitet, og den konflikt har vi fuld forståelse for.
Vi glæder os over, at vi i Danmark er nået dertil, hvor vi ikke længere fordømmer homoseksuelle, men anerkender og respekterer menneskers frie valg, og den frihed ønsker vi at bevare. Vi hverken kan eller vil trække religiøst begrundede normer ned over mennesker, som ikke anerkender Bibelens autoritet. Men vi kan samtidig ikke ignorere det bibelske livs- og menneskesyn, som vi som kristne er forpligtede på. Herunder at Guds ord knytter sex og familie-liv sammen med en mand-kvinde relation.
Ønsker man at anerkende Guds ord og at indrette sit liv efter Guds vilje, så indebærer det ifølge vores bibellæsning et fravalg af homoseksuelle forhold.
Som svar på udfordringerne med social kontrol har Indre Mission sammen med en lang række kirker og organisationer formuleret et "Etos for god adfærd i kirker og kristne hjem".