Konflikten i Ukraine har haft en mærkbar effekt hos Internationalt Kristent Center (IKC) i både Aarhus og København i 2022. I danskundervisningen har ukrainerne begge steder været den største gruppe.
Det samlede antal elever i sprogskolen i IKC i Aarhus var 370. Det ligger tæt på året før corona, hvor der var 380 igennem. Ud af de 370 var 100 fra Ukraine og 40 fra Iran. Eleverne kom fra i alt 52 lande. Udover at deltage i sprogskolen har eleverne også haft mulighed for en række andre aktiviteter: bibelstudie, tirsdagsaktivitet, fællesspisning en gang om ugen og en fredagsudflugt. Derudover er IKC i Aarhus med ved en konvertitlejr og en tværkulturel sommerlejr.
Peter Mikkelsen, som er leder af IKC i Aarhus og en af fire ansatte medarbejdere, fortæller, at det er en udfordring, at centeret mangler frivillige til aktiviteterne. Målet er 45 frivillige, og lige nu er tallet 20. En anden udfordring er, at corona har påvirket hele kulturen i centeret.
»Hele kulturen skal genopbygges, da vi kun er to tilbage fra før corona, inklusiv deltagerne. Så den nærhedskultur, vi havde dengang, er vi i gang med at genopbygge,« forklarer Peter Mikkelse
Julefest er et tilløbsstykke
IKC i København har haft 811 elever til sprogundervisning. 489 til engelskundervisning – fordelt på 39 lande – og 322 til danskundervisning – fordelt på 79 lande. Ukraine var på førstepladsen i danskundervisningen, mens Argentina indtog førstepladsen i engelskundervisningen.
»2022 bar også i IKC præg af, at mange ukrainske flygtninge kom til os. Det har været stort at opleve, hvordan Gud har sendt frivillige, der havde russiske eller ukrainske sprogkundskaber og derfor kunne hjælpe os med at byde ukrainerne velkommen,« siger Anna-Kathrine Thunbo Pedersen, som er leder af IKC i København, hvor der er ca. 45 frivillige.
Udover sprogskolen er der samtalecafé, badminton og et par månedlige ture, som består af museumsbesøg, virksomhedsbesøg og deltagelse i gudstjenester. Et par andre tilløbsstykker er sommer- og julefesterne. I alt var der 350 til de to arrangementer.
»Særligt julefesten glæder vores elever sig over. Dels fordi den er et møde med vigtig dansk kultur, og dels fordi flere af dem ikke selv kan rejse hjem til jul,« forklarer Anna-Kathrine Thunbo Pedersen.