Midt i juni dannede Bornholm rammen om Folkemødet. På det yderste af solskinsøens klipper mødte jeg en summende mangfoldighed af demokratisk samtale og folkeligt fællesskab. Samtidig fyldte den åndelige dimension også i samtalerne på flere stande.
Midt i mylderet af debatter og foredrag meldte et ransagende spørgsmål sig hos mig: Har jeg talt med mit samfund i dag? – altså dem udenfor kirke og missionshus. Og hvad betyder min tro egentlig for min omverden?
Engagement i hverdagen
Det er nemt at tabe pusten i en verden, hvor kynisme og splittelse ofte fylder i mediernes overskrifter – og ikke mindst i trådene på de sociale medier. Men som kristne har vi et håb og en tro, som betyder, at vi aldrig kan trække os tilbage i ligegyldighed. Guds kærlighed kalder og driver os til at engagere os i hinandens liv og i det samfund, vi er en del af.
Derfor må vores engagement på Folkemødet ikke blive en isoleret begivenhed for vores samfundsengagement. Vores kald til at være lys og salt i verden udleves ikke først og fremmest gennem enkeltstående debatmøder, men gennem dine og mine relationer og aktiviteter i hverdagen.
Det er det enkelte menneske, Gud har sendt ud i hverdagen med et kald.
Kærlighed i ord og gerning
Kaldet har to spor, som begge udspringer af Guds kærlighed og ønsket om at møde det hele menneske.
Nogle gange skal vi tale med praktiske handlinger – tjene med praktisk hjælp, med lyttende ører og omsorg for vores næste. Ikke mindst over for dem, der lider helt håndgribelig nød. Andre gange kaldes vi til at række ud med ord og tale ind i den åndelige virkelighed. Her bringer vi evangeliet i ord og deler det håb, som rækker ud over dette liv.
Troen må leve i det åbne
Vi kan ikke uddelegere vores personlige og åndelige ansvar til politiske festivaler eller kirkelige organisationer. Hvis troen kun lever i det skjulte, svigter vi den omverden, vi er sat i. Folkemødet er forbi, men samfundet kalder stadig.
Gud har sat dig og mig lige netop dér, hvor vi er i dag. Lad vores værdier blive omsat til handling og vidnesbyrd. Det er den opfordring, jeg har taget mig med hjem fra Folkemødet på Bornholm.
STIL SPØRGSMÅL TIL IM-LEDERENLyt til podcasten Værd at tale om, hvor Asbjørn Asmussen tager IM-lederen på ordet og stiller spørgsmål til budskaberne. Få dine egne spørgsmål med – skriv til imleder@indremission.dk senest onsdag kl. 12 efter udgivelsen. Podcasten Værd at tale om udkommer fredag i ulige uger og findes på imedia.dk og der, hvor du lytter podcast.




