Gud har ikke åbenbaret sig kønsneutralt

Vi må ikke give afkald på det bibelske gudsbillede for at tilpasse os tidens politiske korrekthed

Når du afspiller videoen tillader du cookies fra YouTube
Accepter & AfspilAccepter for alle videoer & Afspil
×

I forsommeren rejste debatten sig atter om Guds køn, da en ny lærebog Frygt ikke! Indføring i kristen dogmatik udkom. Den er skrevet af to Aarhus-teologer, som mener, at vi har brug for et »rigt, mangefacetteret og inkluderende sprog, når vi taler om Gud«.

Vel er der ansatser i bogen, som er værd at drøfte nærmere. Disse er dog grundlæggende præget af en såkaldt konstruktiv teologi. Det betyder, at nok er Gud for så vidt hævet over skaberværket og heller ikke blot en projektion af menneskers forestillinger. Men skal vi forstå Gud, må vi forsøge at konstruere nye sammenhængende teologier, der tager højde for modernitetens og post-modernitetens kritik af klassisk teologi, som eksempelvis feministisk teologi, øko-/klimateologi og queerteologi.

Mangfoldighed i gudsforståelsen

Det resulterer i, at sandt og falsk afhænger af sammenhængen. Det gælder også fortolkninger af kristendommen, gudsforståelsen og synet på mennesket, som fraskrives en særlig plads i skabelsesberetningen.

Ud fra den tilgang hævder forfatterne, at Gud ikke er en person, men blot personlig. Gud har ikke et køn, er hverken mand eller kvinde og omtales som både mor og far. For at anerkende dette henviser de til Gud ved at benytte forskellige pronominer (stedord for køn). Desuden mener de, at forskellige kønsidentiteter blandt mennesker også må gøre sig gældende i forståelsen af Gud: »Pluraliteten i verden må reflekteres i en tilsvarende mangfoldighed i gudsforståelsen.« Derfor mener de, at det ikke giver mening at tale kønnet om Gud og fejlagtigt at omtale Gud eksklusivt med ét bestemt køn.

Ikke give afkald på det bibelske gudsbillede

Det syn er jeg uenig i. Vi bør fastholde det eksisterende bibelske sprog om Gud. Han er et åndeligt væsen, en faderlig person med stor moderomsorg. Gud har åbenbaret sig i Kristus, og han lærte os at sige far til Gud. Jesus kalder sig selv søn og taler om Gud som en far, der også kan handle som en mor. Bibelen bruger mange og forskellige billeder på Guds mangfoldighed, som både mænd og kvinder kan spejle sig i. Og det skal vi bestemt blive bedre til at få frem!

Som mennesker er vi skabt i Guds billede og med et køn, og når Gud åbenbarer sig, gør han det ikke kønsneutralt. Vi må ikke give afkald på fundamentet i det bibelske gudsbillede for at tilpasse os tidens politiske korrekthed.

Seneste blogindlæg
Frimenigheder står i tæt relation til folkekirken
Siden 2017 har Trossamfundsloven skabt en misforståelig distance mellem de evangelisk-lutherske frimenigheder og folkekirken. Det ønsker IM at lave om…
Tak til jer der knokler
Dansk lovgivning lægger mange hindringer i vejen for det frivillige foreningsliv
På Folkemødet tager vi medansvar
Det har betydning, at vi deltager i den offentlige debat og sætter ord på, hvad vi finder vigtigt at holde fast i eller være bevidste om i tidens…