For nogle falder det naturligt at gå hen og fortælle forkynderen, hvad der særligt gav glæde over livet med Jesus, og hvor man blev mest udfordret under forkyndelsen. For andre sker det aldrig. Men det betyder faktisk noget – både for forkynderen og for dem, der næste gang skal lytte til forkyndelsen, og dermed for hele fællesskabet.
I uge 43 mødtes de regionsansatte forkyndere for at arbejde med rollen som forkynder. Ud over inspiration fra forskellige forkyndere og oplægsholdere, som gør det på meget forskellige måder, var der især tre pointer, som jeg gerne vil nævne her.
Vi taler til forskellige mennesker
Tilhørere er ikke ens, ligesom deres livssituationer og åndelige tilstand er forskellige. Som forkynder skal man derfor tænke over, hvem man taler til, hvordan man gør det, og hvad der hjælper tilhørerne til at høre budskabet.
Når det gælder personligheder, så vi på en model, der beskriver fire forskellige typer af tilhørere. Forkynderen må derfor tænke over at møde føleren med empati, tænkeren med fakta, handleren med udfordringer om de næste skridt og forandreren med vision og muligheder. Det kan tilhørerne ikke altid selv justere, det er forkynderens opgave.
Spring ikke svære emner over
Bibelen indeholder temaer, der kan være svære at forkynde om. Nogle emner er komplekse, og andre kan let opleves belærende og måske ligefrem fordømmende. Som forkyndere må vi ikke altid springe over dem. Her har programlæggere også et ansvar for at vælge relevante emner og bibeltekster – også de svære.
Vi skal øve os i feedback
God feedback handler ikke om at »finde 5 fejl«, men om at fortælle, hvad du fik med hjem til inspiration og overvejelse – måske ligefrem til justering af hverdagen. Det hjælper forkynderen til at se, om budskabet blev hørt, som det var ment.
Nogle gange kan tilhøreren også have teologiske spørgsmål eller undringer – måske ligefrem korrektioner – at tilføje sin feedback, og det er fint, så længe det gives respektfuldt. Det gør en forskel at høre, hvorfor aftenen var god – ikke kun at den var god. På den måde kan både forkyndere og fællesskab vokse.




